Beleggers Belangen Live

Ryanair | Budgetvlieger verwacht prijzenoorlog

Christian Slagter-Koster

Ryanair beleeft naar eigen zeggen de slechtste zomer ooit. De Ierse luchtvaartmaatschappij kampt regelmatig met vertragingen en is daarnaast bezorgd over de problemen bij Boeing.
In juli ontving Ryanair vijf in plaats van zeven toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Het bedrijf verwacht dat de kosten per vliegtuig daardoor dit jaar licht stijgen, vanwege overbezetting van piloten en cabinepersoneel. Om klanten te winnen gaat Ryanair de prijzen de komende periode met nog eens 5-10% verlagen en agressief adverteren.


Bernstein Research vindt het schokkend dat de ticketprijzen in de afgelopen acht weken zijn ingestort. De prognose voor de prestaties in de zomermaanden is daardoor ook veel lager dan gedacht. Bernstein Research merkt daarbij op dat de zwakte zich uitstrekt over het hele routenetwerk van Ryanair.

Lees ook Vlucht naar voren

Zodoende heeft de analist het koersdoel verlaagd van €23,50 naar €21,50. Het advies is gehandhaafd op ‘kopen’, omdat Bernstein Research denkt dat Ryanair als budgetmaatschappij profiteert van de trend dat consumenten minder willen uitgeven.

Matige vooruitzichten

Stifel heeft vanwege de matige vooruitzichten zijn raming voor de nettowinst over heel 2024 met 38% verlaagd naar €1,5 mrd. Als gevolg daarvan is het koersdoel bijgesteld van €24 naar €18. Het advies blijft ‘kopen’, omdat Stifel denkt dat Ryanair dankzij zijn lagere vluchtprijzen de vraag kan stimuleren en in staat zal zijn marktaandeel te winnen.

Vanwege de naar verwachting lagere ticketprijzen heeft RBC Capital Markets de winstverwachtingen voor Ryanair voor de komende drie jaar neerwaarts bijgesteld. Het koersdoel is zodoende van €24 naar €18 gegaan. Omdat de aandelenkoers in de ogen van de Canadese zakenbank al de pessimistischere verwachtingen van het management weerspiegelt, blijft het advies ‘kopen’.

Pijnlijke prijscorrectie

Met het oog op een pijnlijke prijscorrectie zal het boekjaar 2024/2025 van Ryanair volgens Deutsche Bank worden gekenmerkt door een hoge volumegroei en margedaling. De bank heeft het koersdoel verlaagd van €22 naar €17 bij een houdadvies.

Lees ook Verkoopadvies Air France-KLM

Barclays wijst erop dat tegelijkertijd met de afnemende vraag de voor kerosine gecorrigeerde kosten stijgen. Ryanair heeft volgens de Britse zakenbank duidelijk moeite om zich aan te passen aan de veranderende inkomsten per stoel. Het koersdoel is verlaagd van €25 naar €16,50 en het advies blijft ‘kopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert