Beleggers Belangen Live

Ruimtevaart | Buitenaards rendementspotentieel

Is er een aerospace-ETF beschikbaar voor Europese beleggers?
Christian Slagter-Koster

Er is een nieuwe ruimtewedloop gaande, constateert J.P. Morgan.

Innovaties van bedrijven als Space X hebben de kosten om een satelliet naar de ruimte te lanceren in de afgelopen twintig jaar fors teruggebracht. Satellieten en andere positionerings-, navigatie- en tijdsbepalingstechnologieën zijn daardoor inmiddels een integraal onderdeel voor locatie- en communicatiediensten die bedrijven gebruiken.

J.P. Morgan verwacht dat deze ontwikkelingen de wereld nog verder onderling zullen verbinden en kunnen helpen om bewegingen te volgen, wat interessant is voor het beheren van toeleveringsketens, het voorspellen van en reageren op natuurrampen en het volgen van bouwprojecten.

Groei twee keer zo snel

Adviesbureau McKinsey voorspelt dat de ruimtevaartindustrie de komende tien jaar meer dan twee keer zo snel zal groeien als het wereldwijde bbp, om in 2035 de grens van $2 bln te slechten. Dat komt volgens J.P. Morgan onder andere omdat de ruimtevaart een aandachtspunt blijft voor soevereine veiligheid. De budgetaanvragen van het Amerikaanse ministerie van Defensie voor ruimtesystemen zijn gestegen van $9 mrd in 2019 tot meer dan $25 mrd in 2025.

De VS werken daarbij met Japan samen aan nauwkeurigere positioneringstechnologie. Verder heeft India ambitieuze plannen. Het land heeft een vrij jonge ruimtevaartindustrie en liet eerder dit jaar een ruimtevaartuig op de zuidpool van de maan landen.

$44 mrd

De Indiase ruimtevaartindustrie groeit naar verwachting naar $44 mrd in 2033, wat neer zou komen op ongeveer 8% van de omvang van de wereldwijde ruimtevaartindustrie. Ook Peru, Saoedi-Arabië en Thailand hebben ruimtevaart als prioriteit opgenomen in hun economische groeiplannen.

J.P. Morgan merkt daarbij op dat de ruimtevaart minimaal is blootgesteld aan het risico van dalende consumentenuitgaven, waardoor de sector goed bestand is tegen economische tegenwind.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert