Beleggers Belangen Live

Rio Tinto minst favoriete mijnbouwer bij analisten

Christian Slagter-Koster

Mijnbouwers ondervinden hinder van geopolitieke spanningen.

RBC Capital Markets verwacht dat na een trage start van het jaar de meeste gediversifieerde mijnbouwbedrijven over het tweede kwartaal waarschijnlijk een hogere productie zullen rapporteren. Wel zullen de zwakkere Amerikaanse dollar en de hardnekkige inflatie hebben geleid tot hogere kosten. Binnen de sector geeft de Canadese zakenbank de voorkeur aan Glencore, terwijl Rio Tinto de minst favoriete mijnbouwer is. Het koersdoel voor Rio Tinto is neerwaarts bijgesteld van 4900 pence naar 4700 pence en het advies luidt ‘houden’.

Hoewel de prijsschommelingen en onzekerheden recent zijn afgenomen, voorziet UBS dat de wereldwijde handelsconflicten de komende zes maanden blijven wegen op de vraag naar industriële metalen. Deze bank heeft het koersdoel voor Rio Tinto verlaagd van 5000 pence naar 4500 pence en het advies gehandhaafd op ‘houden’.

Deutsche blijft optimistisch

Deutsche Bank is vooral optimistisch over de koperprijs en verwacht dat deze in het derde kwartaal een hoogtepunt bereikt. Op middellange termijn vreest de analist dat de vraag zal terugvallen. Het koersdoel voor Rio Tinto is door Deutsche Bank bijgesteld van 5500 pence naar 5300 pence en het advies blijft ‘kopen’.

Lees ook Rio Tinto kampt met forse tegenwind

Berenberg is sceptischer geworden over de ijzerertsmarkt, deels omdat herstel in de Chinese vastgoedmarkt uitblijft. De analist heeft de marktprognoses tot 2027 verlaagd en als gevolg daarvan het advies voor Rio Tinto neerwaarts bijgesteld van ‘kopen’ naar ‘houden’, waarbij het koersdoel van 6200 pence naar 4700 pence is gegaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert