Beleggers Belangen Live

Piper Sandler | Met drieledige aanpak kan Meta profiteren van AI

Christian Slagter-Koster

Meta heeft naast de ontwikkeling van zijn eigen metaverse ook AI als topprioriteit gesteld. Dat biedt Piper Sandler meer vertrouwen in de toekomst van Meta.

Meta lijkt achter te lopen de AI-feiten aan te lopen op Microsoft en Google, die de afgelopen periode ChatGPT en Bard uitbrachten. Meta is echter van mening dat de huidige AI nog zeer beperkt is omdat het gebaseerd is op taal en traint daarom zijn eigen AI ook met video. Daarnaast gaat het bedrijf zijn AI voor anderen openstellen, waarmee het hoopt de ontwikkeling te versnellen.

AI integreren

Topman Mark Zuckerberg wil AI in alle producten integreren. Meta helpt adverteerders inmiddels met AI Sandbox om advertenties te maken en lanceerde in juni MusicGen, een open source AI-muziekgenerator.

Ook werkt het bedrijf aan meerdere AI-functies voor Instagram, Facebook en WhatsApp, zoals chatbots die verschillende digitale persoonlijkheden kunnen hebben, en een AI-functie voor het verwerken van foto’s. Verder ontwikkelt het bedrijf een eigen AI-chip die naar verwachting in 2025 uitkomt.

Piper Sandler ziet een drieledige aanpak van Meta om te profiteren van AI. Allereerst het stimuleren van de tijd die online gespendeerd wordt op zijn platformen, als tweede het verbeteren van de hulpmiddelen voor adverteerders en als derde het creëren van een open systeem.

Naast de investeringen in AI kan Meta volgens Piper Sandler ook profiteren van de groei van nieuwe producten als Reels en de problemen bij concurrent TikTok. Dankzij deze ontwikkelingen verwacht Piper Sandler dat het aandeel Meta het marktaandeel zal terugwinnen dat het de afgelopen jaren verloor.

Meta op ‘kopen’ bij Piper Sandler

Piper Sandler heeft daarom zijn ramingen voor het aandeel Meta voor de tweede helft van het jaar en voor heel 2024 verhoogd. Als gevolg daarvan is het koersdoel met $40 opwaarts bijgesteld naar $310 en luidt het advies ‘kopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert