Beleggers Belangen Live

Optimix | Inzetten op duurzaamheid en groei

Christian Slagter-Koster

Optimix verwacht dat de inflatie gaat dalen en zien daardoor kansen voor bedrijven gericht op duurzaamheid en voor groeiaandelen.

In 2022 eindigden zowel de aandelen- als obligatiemarkten in het rood. In de afgelopen honderdvijftig jaar kwam dat eerder alleen in 1941, 1967, 1987 en 1994 voor. Optimix verwacht dat dit scenario zich in 2023 niet gaat herhalen. De analisten verwachten dat de combinatie van restrictief monetair beleid en enigszins lagere energieprijzen zal resulteren in een dalende inflatie. Als gevolg daarvan kunnen centrale banken de teugels iets laten vieren, wat weer lucht geeft aan de economie.

Duurzame energie

Optimix denkt verder dat het afgelopen jaar overheden heeft doen inzien dat zij genoodzaakt zijn om meer te investeren in duurzame energie. De vermogensbeheerder ziet daarom kansen voor bedrijven die zich richten op wind- en zonne-energie, maar ook voor fabrikanten van (hybride) warmtepompen en hun toeleveranciers. Een van de uitdagingen voor verduurzaming is de schaarste aan grondstoffen en Optimix voorziet dat de vraag naar onder meer koper gaat toenemen, omdat dit edelmetaal nodig is voor de productie van windmolens en elektrische auto’s.

Deze grondstofproducenten zijn volgens Optimix ook zeer goed in staat om hogere prijzen door te belasten aan hun afnemers, waardoor de aandelen van deze bedrijven een goede bescherming tegen inflatoire druk bieden.

Opwaarts potentieel

Verder wijst Optimix erop dat als gevolg van de opgelopen rente de waarderingen van groeiaandelen zijn gedaald. Een dalende inflatie geeft op korte termijn ruimte voor lagere rentestanden en biedt daarmee opwaarts potentieel voor groeiaandelen als Apple en Microsoft, maar ook voor kleinere bedrijven als ASMI en Besi.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert