Beleggers Belangen Live

Nvidia niet langer koopwaardig

Christian Slagter-Koster

Op korte termijn krijgt Nvidia met verschillende uitdagingen te maken, stelt HSBC.

Volgens HSBC verandert de dynamiek in de vraag naar grafische processoren (GPU); daarom is het advies voor Nvidia verlaagd van ‘kopen’ naar ‘houden’. Op langere termijn ziet HSBC nog voldoende groeimogelijkheden in gebieden als robotica en autonome AI, maar op korte termijn verwacht de analist dat de Amerikaanse chipfabrikant te maken krijgt met een vertraging van de vraag van clouddienstenaanbieders en dat belangrijke AI-spelers bestellingen pauzeren.


Ook kunnen mismatches en inconsistenties in de toeleveringsketen van Nvidia toenemen. Zo heeft het Witte Huis gezegd dat halfgeleiders niet onder de meest recente heffingen vallen. Toch kunnen mogelijke vergeldingsheffingen van andere landen en de escalatie van handelsoorlogen effect hebben op de activiteiten van Nvidia, aangezien het bedrijf meer dan de helft van de inkomsten buiten de VS realiseert.

Producten Nvidia ‘niet significant duurder’

Verder wijst HSBC erop dat de nieuwste producten van Nvidia niet significant duurder zijn geworden ten opzichte van eerdere versies. Daarbij stelt de analist dat in het aankomende Vera Rubin-systeem 72 GPU’s per rack gaan, wat gelijk is aan het huidige Blackwell-systeem. Volgens de Britse zakenbank blijft dit zo totdat Rubin Ultra in 2027 wordt uitgebracht.

Lees ook Magnifieke prestaties Magnificent 7 zijn verleden tijd

Vanwege deze zorgen heeft HSBC zijn omzet- en winstramingen voor Nvidia over het boekjaar 2026 verlaagd en het koersdoel bijgesteld van $175 naar $120. Op langere termijn ziet HSBC nog wel voldoende groeimogelijkheden in gebieden als robotica en autonome AI.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert