Beleggers Belangen Live

Nordea | Centrale banken onderzoeken cryptovaluta’s

Christian Slagter-Koster

Verscheidene centrale banken kijken naar de mogelijkheden van digitale valuta’s en Nordea verwacht dat dit uiteindelijk zal leiden tot hogere rentetarieven.

Door de digitalisering van de samenleving kijken centrale banken naar de introductie van cryptovaluta’s. Dat zouden dan digitale versies moeten zijn van de eigen munt. China loopt momenteel voorop in de ontwikkeling van een digitale munt en verwacht wordt dat deze tijdens de Olympische Winterspelen van 2022 wordt uitgebracht. Van de westerse economieën is Zweden koploper.

Naast het monitoren van transacties biedt een digitale munt centrale banken meer monetaire mogelijkheden. Momenteel kopen centrale banken activa (meestal obligaties) van financiële tegenpartijen in ruil voor nieuwe digitale reserves. Deze reserves worden gestald in het commerciële banksysteem en zijn dus afhankelijk van het gebruikelijke transmissiemechanisme voordat ze de reële economie bereiken. Met een digitale munt kan een centrale bank deze activaruil volgens Nordea ook omzetten in een menselijke ruilvorm. In plaats van elke maand voor $120 mrd aan Amerikaanse schatkistobligaties te kopen, kan de volgende stap zijn dat de digitale portefeuille van elke persoon elke maand wordt geherwaardeerd met $120 mrd gedeeld door de bevolkingsomvang. Dit past volgens Nordea ook goed bij de nieuwe waakstijl van veel centrale banken. Het gebeurt al bijna in de praktijk, aangezien de Fed obligaties opkoopt die zijn uitgegeven om iedere Amerikaanse volwassene momenteel $300 per week via directe overschrijvingen uit te keren.

Nordea sluit niet uit dat dit de deur kan openen naar een negatieve rente, maar een zogenoemd ‘menselijk steunprogramma’ zou anderzijds veel efficiënter zijn in het stimuleren van inflatie dan de huidige steunprogramma’s. Nordea verwacht dan ook dat de introductie van digitale valuta’s door centrale banken eerder zal leiden tot hogere dan lagere rentes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert