Beleggers Belangen Live

Neemt de vraag naar olie verder af?

Christian Slagter-Koster

De dalende prijs van olie wakkert recessievrees aan, constateert JPMorgan.

Begin mei daalde de prijs voor een vat Brent-olie in slechts twee handelsdagen met 12,5%, van circa $75 naar $65. Deze scherpe daling werd veroorzaakt door zorgen over de impact van handelsoorlogen op de wereldeconomie. Tegelijkertijd besloot de OPEC om de olieproductie versneld te verhogen, wat extra druk op de prijzen zette.


Dergelijke forse prijsdalingen zijn zeldzaam en vonden in het verleden vooral plaats rond recessies, wat de vrees voor een mogelijke economische neergang aanwakkert. Hoewel de olieprijs sindsdien iets is hersteld, blijft de markt zeer volatiel door aanhoudende handelsspanningen, zwakke economische verwachtingen en het vooruitzicht op verdere productieverhogingen door OPEC- en niet-OPEC-landen.

Morgan Stanley verwacht verdere terugloop olie

Voor de tweede helft van 2025 verwacht Morgan Stanley dat de groei van de olievraag afneemt met ongeveer 0,5 miljoen vaten per dag, wat lager is dan eerdere ramingen. Tegelijkertijd neemt het aanbod toe, waardoor er mogelijk een overschot van circa 1 miljoen vaten olie per dag ontstaat. In dat scenario kan de olieprijs verder dalen richting $60 per vat olie.

Lees ook Energietransitie raakt ook olie, hoe kan de sector reageren?

Bij een recessie vreest Morgan Stanley dat de groei van de vraag zelfs terugvalt tot nul en de olieprijs in dat geval daalt naar rond de $55 per vat. Mocht de vraag minder afnemen en de OPEC het aanbod weer beperken, dan kan de prijs weer stijgen tot boven de $70. Voor heel 2026 heeft Morgan Stanley zijn raming voor de gemiddelde olieprijs met $4 naar beneden bijgesteld tot $65 per vat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert