Beleggers Belangen Live

Needham | Apple’s nieuwe inkomstenbron

Christian Slagter-Koster

Needham denkt dat een nieuw mobiel advertentieplatform waaraan Apple momenteel bouwt een belangrijke inkomstenbron kan worden.

Apple rolde vorig jaar een privacy update uit (App Tracking Transparency framework), waarbij iPhone-gebruikers vooraf toestemming moeten geven aan apps dat zij hen online mogen volgen. Omdat de meeste mensen nee zeggen, is het voor adverteerders veel moeilijker geworden om gerichte advertenties te tonen. Nu blijkt dat Apple zijn eigen Demand Side Platform (DSP) bouwt. Een DSP geeft klanten de mogelijkheid om automatisch advertentieruimte te kopen.

Apple plaatste recent een vacature voor een productmanager die ‘het meest privacy-gerichte platform gaat bouwen om advertenties in verschillende Apple-diensten te tonen’.

Kansrijke markt

Needham geeft een aantal redenen waarom het advertentieplatform de aandelenkoers van Apple een impuls kan geven. De investeringsbank denkt dat Apple zich specifiek gaat richten op mobiele advertenties, een markt waarvan de omzet volgens eMarketer dit jaar uitkomt op $452 mrd en groeit naar bijna $680 mrd in 2026.

Het creëren van een eigen platform biedt Apple de mogelijkheid om verloren advertentieomzet als gevolg van de privacy update goed te maken. In tegenstelling tot andere bedrijven weet Apple wel veel over zijn gebruikers en heeft het daardoor met het nieuwe platform meer prijskracht.

Onderscheidende kennis

Needham wijst er verder op dat advertentie-inkomsten vaak een brutomarge van 70-88% hebben. De analist heeft er daarbij vertrouwen in dat Apple in staat zal zijn om een advertentieplatform te bouwen dat interessant genoeg is voor adverteerders, maar dat voorkomt dat persoonlijke informatie uitlekt naar derden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert