Beleggers Belangen Live

Musk cruciaal voor toekomst Tesla

Christian Slagter-Koster

Tesla-baas Elon Musk moet banden met Trump doorsnijden om Tesla te redden, constateert Wedbush Securities.

Tesla leverde in het eerste kwartaal 336.681 voertuigen af en zag daarmee de omzet op jaarbasis met 9% dalen tot $19,3 mrd. Het was het slechtste kwartaal voor de Amerikaanse autofabrikant in meer dan twee jaar tijd.


De winst kwam uit op $409 mln en dat was vooral te danken aan de verkoop van CO2-credits ter waarde van $595 mln. Volgens de autobouwer zijn de lagere resultaten vooral te wijten aan de economische omstandigheden en het consumentenvertrouwen. In de update over het tweede kwartaal komt Tesla naar verwachting met een nieuwe prognose voor 2025.

Nauwe banden met Trump zijn problematisch voor Tesla

Wedbush Securities stelt dat de nauwe banden van Musk met de Amerikaanse president Donald Trump het automerk parten spelen. De autofabrikant is een politiek symbool geworden en dat heeft geresulteerd in protesten en geweld tegen Tesla-dealers en -eigenaren. Wedbush vindt daarom dat Musk een stap terug moet doen bij de overheid en zich weer volledig op zijn automerk moet richten.

Lees ook Gaan de Magnificent Seven positief verrassen?

Als niet-verkozen lid mag Musk maar 130 dagen actief zijn in de Amerikaanse regering en deze termijn loopt in mei af. Wanneer Musk ervoor kiest om bij Trump in het Witte Huis te blijven, kan dat volgens Wedbush de toekomst van Tesla op het spel zetten. De financieel dienstverlener heeft het koersdoel voor Tesla verlaagd van $550 naar $315.

Ondanks de kritiek blijft het advies ‘kopen’, omdat Wedbush gelooft dat de autobouwer de komende jaren tot de meest ontwrichtende technologiebedrijven ter wereld zal behoren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert