Beleggers Belangen Live

Morgan Stanley | Steekt Tesla Nvidia naar de kroon?

Christian Slagter-Koster

Morgan Stanley plakt van alle analisten een van de hoogste koersdoelen op Tesla.

Tesla (koers 12 september: $273,64) onthulde in 2021 ‘Dojo’, een computerchip die door het bedrijf zelf ontwikkeld is om modellen voor Tesla’s zelfrijdende technologie sneller te trainen. De chip is in augustus officieel in productie gegaan en Morgan Stanley kijkt uit naar de volgende versie van Tesla’s Autopilot. Wat Dojo volgens Morgan Stanley uniek maakt is dat Tesla zijn modellen kan trainen met zowel gesimuleerde als echte data.

Van alle Tesla’s die rondrijden worden videobeelden vastgelegd en verwerkt, wat essentieel is om auto’s zelfstandig te leren omgaan met normale maar ook eenmalige bijzondere omstandigheden. Morgan Stanley stelt dat elke chip zijn eigen supercomputer is en daardoor de snelle ontwikkeling van artificial intelligence (AI) en machine learning niet in de weg zit.

Daarnaast benadrukken de analisten dat de inspanningen Tesla op termijn kunnen helpen om met zijn software uit te breiden naar andere sectoren. Dojo is ontworpen om visuele gegevens te verwerken, die de basis kunnen leggen voor AI-modellen in bijvoorbeeld robotica, gezondheidszorg en beveiliging. Zodra Tesla vooruitgang boekt op het gebied van autonomie en software, kan dit volgens Morgan Stanley een volgende impuls aan het groeiverhaal bieden. Als voorbeelden noemen zij inkomsten uit robottaxi’s en nieuwe Software-as-a-Service-abonnementen.

Morgan Stanley stelt zelfs dat Tesla wereldleider kan worden op het gebied van AI-chips en daarmee Nvidia van de troon zou stoten. Morgan Stanley heeft zijn advies voor Tesla verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’ en het koersdoel bijgesteld van $250 naar $400. Dat is een van de hoogste koersdoelen is die analisten voor het aandeel hebben afgegeven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert