Opzichtige kleding kan voor een opleving zorgen in de modebranche, denkt Morgan Stanley.
De modebranche maakte de afgelopen twee jaar een gematigde groei door. De afgelopen periode is een nieuwe generatie creatieve directeuren aan het roer komen te staan bij luxemerken en zij hebben gezorgd voor een hernieuwd gevoel van optimisme binnen de branche.
De debuutcollecties van deze nieuwe directeuren, die onlangs tijdens de modeweken in Milaan en Parijs werden onthuld, luiden volgens Morgan Stanley een nieuwe golf van creativiteit in, met een esthetische verschuiving van ingetogen, minimalistische looks naar kleurrijke en gedurfde designs.
Nieuwe collecties vallen in de smaak
Volgens inkopers, stylisten en modejournalisten zijn de creaties positief ontvangen en zij zijn positiever over de vooruitzichten voor luxegoederen op middellange termijn dan op enig moment in de afgelopen drie jaar.
Morgan Stanley verwacht dat dat deze creatieve heropleving bij de modehuizen de vraag zal stimuleren. Voor opvallende mode hebben consumenten meestal meer kledingstukken nodig waardoor het aantal verkochte producten per klant toeneemt. Het optimisme van de experts wordt weerspiegeld in academisch onderzoek, dat suggereert dat de visuele stimulatie van excentrieke stijlen het gevoel dat vorige collecties verouderd zijn, kan versnellen.
Mode weerspiegelt economie
Historisch gezien weerspiegelen modetrends economische cycli, waarbij opzichtige kleding floreert tijdens periodes van hoogconjunctuur. Toch blijft Morgan Stanley Research voorzichtig over de luxesector en voorspelt het een ondergemiddelde groei tot 2026. Er blijven uitdagingen bestaan, zoals tegenvallende verkopen in China en een zwakke vraag van consumenten met een gemiddeld inkomen. Ook de waardestijging van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar en de Chinese yuan is volgens Morgan Stanley een risico.