Beleggers Belangen Live

Luxegoederen | Hermès sectorfavoriet voor Carmignac

Christian Slagter-Koster

De normalisatie van de omzetgroei biedt voor sommige luxegoederen perspectief, stelt de Franse vermogensbeheerder Carmignac.

Volgens Carmignac normaliseert bij de meeste luxebedrijven de omzet en zijn de marges onder druk komen te staan door stijgende productiekosten, dure digitale transformaties en de gevolgen van oplopende geopolitieke spanningen.

Wat verder meespeelt, is dat de Franse overheid voor de grootste bedrijven de vennootschapsbelasting tijdelijk met 5-10% verhoogt, om zo een gat in de begroting te dichten. Carmignac vreest dat deze tijdelijke verhoging permanent zal blijken en de winst per aandeel van in Frankrijk gevestigde luxeconcerns in 2025 met 2-4% zal drukken.

Sponsoring

Voor LVMH verwacht Carmignac dat de sponsoring van de Formule 1 en de Olympische Spelen extra druk heeft gelegd op de marges; het spookbeeld van noodgedwongen schuldafbouw kan bij beleggers de kop opsteken.

Lees ook Luxeaandelen | Sector herboren na stimulering uit China

Bij Kering en Burberry vreest Carmignac dat door dalende omzetten pijnlijke kostenbesparingen onvermijdelijk zijn, die zullen wegen op de toch al negatieve groeivooruitzichten.

Eencijferige omzetgroei

Voor cosmeticaconcern L’Oréal, dat 40% van zijn inkomsten uit luxe haalt, rekent Carmignac op een hoge eencijferige omzetgroei en een midden tot lage eencijferige winstgroei, wat in lijn ligt met de prestaties uit het recente verleden.

Carmignac is het meest positief over Hermès en dan met name de divisies lederwaren en confectie. In tegenstelling tot sommige andere luxemerken staan prijsverhogingen bij de merken van Hermès niet gelijk aan prijsvervalsing en daardoor heeft het concern de consument niet van zich vervreemd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert