Verschillende risico’s kunnen het economische herstel van China in de weg staan. Op kwartaalbasis kromp de Chinese economie in het tweede kwartaal met 2,6%, terwijl er op jaarbasis een schamele groei van 0,4% was.
Voor KBC Securities was de daling geen grote verrassing gezien de strenge lockdowns in het land. Hoewel voor de tweede helft van het jaar een krachtig herstel van de groei wordt verwacht, is het volgens KBC Securities nu zeer onwaarschijnlijk dat de officiële groeidoelstelling van 5,5% voor 2022 wordt gehaald.
Voor de iets langere termijn zien de analisten een aantal risico’s voor het Chinese herstel. Allereerst wordt gevreesd voor nieuwe wijdverspreide lockdowns in China. Het totale aantal coronagevallen in China is nog altijd veel lager dan in maart en april, maar de regering heeft nog geen aanwijzingen gegeven dat ze zal afwijken van haar strikte ‘zero Covid’-beleid.
Een ander risico is dat de problemen in de Chinese vastgoedsector, die goed is voor een kwart van de economie van het land, mogelijk verergeren of zelfs overslaan naar andere sectoren van de economie. Een groeiend aantal huiseigenaren heeft de betaling van de hypotheek stopgezet of dreigt dat te doen voor vastgoed waarvan de ontwikkeling is stilgevallen als gevolg van financieringsproblemen bij projectontwikkelaars.
Evergrande
Deze problemen ontstonden toen vastgoedreus Evergrande eind vorig jaar niet aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen. Hoewel het aandeel van hypotheken die het risico lopen niet meer te worden afgelost naar verluidt nog steeds klein is, onderstreept de boycot volgens KBC Securities wel de kwetsbaarheid van de bankensector voor een terugval in de vastgoedsector.
Het zullen waarschijnlijk lokale overheden zijn die huizenkopers ervan moeten verzekeren dat hun vastgoedontwikkeling wordt voltooid en dat is het derde risico voor het economische herstel. De lokale overheden hebben namelijk een hoge schuldenlast en hun afhankelijkheid van de inkomsten uit de verkoop van grond is onder druk komen te staan door de spanningen op de Chinese vastgoedmarkt. KBC Securities wijst er daarnaast op dat de Local Government Financing Vehicles (LGFV) moeite hebben om geld te lenen via banken en institutionele beleggers. Zij wenden zich steeds vaker tot particuliere beleggers om, tegen hogere rentetarieven, aan geld te komen.
Als de schuldenlast van de lokale overheden in twijfel wordt getrokken, zal dat volgens KBC Securities niet alleen het vermogen van de overheid drukken om de groei te ondersteunen, maar kan dat ook leiden tot bredere onrust in het Chinese financiële systeem.