Beleggers Belangen Live

J.P. Morgan Private Bank | Beleggen in de rijzende zon

Christian Slagter-Koster

J.P. Morgan Private Bank ziet in Japan kansen in de toerisme- en batterijensector.

Pas in mei van dit jaar waardeerden de Japanse autoriteiten covid-19 af naar een typische seizoensgebonden griep en worden buitenlandse reizigers weer verwelkomd. In combinatie met een relatief goedkope yen leidt dit ertoe dat het toerisme opleeft. J.P. Morgan Private Bank wijst daarbij op de luchthavencijfers en uitgaven in Japan. Beide laten een scherpe stijging zien en suggereren dat de snelle groei de komende maanden kan aanhouden. J.P. Morgan Private Bank stelt dat er kansen liggen in toerisme-gerelateerde aandelen zoals luchtvaartmaatschappijen en grote winkel- en entertainmentlocaties. Hoewel toerisme-aandelen dit jaar met ongeveer 15% zijn gestegen, wijst J.P. Morgan Private Bank erop dat deze achterblijven bij de bredere markt. Japanse toerisme-aandelen worden verhandeld met een korting van ongeveer 2% ten opzichte van voor de pandemie.

Ook ziet J.P. Morgan Private Bank kansen voor de Japanse batterijsector. Japan is na China de grootste producent van synthetisch grafiet, dat veel wordt gebruikt in lithium-ionbatterijen voor energieopslag. Hoewel batterijenproducenten experimenteren met nieuwe technologieën die geen synthetisch grafiet gebruiken, verwacht J.P. Morgan Private Bank dat het zeker nog tien jaar kan duren voordat de productie daarvan op gang komt.

Voorlopig zal de vraag hoog blijven dankzij onder andere de energietransitie in de VS. In maart ondertekenden de VS en Japan een vrijhandelsovereenkomst die gericht is op lithium, nikkel, mangaan en grafiet. Bovendien is in de Amerikaanse Inflation Reduction Act opgenomen dat voor grondstoffen die worden gedolven of verwerkt in een land waarmee de VS een vrijhandelsovereenkomst hebben, subsidies beschikbaar zijn. Vooral Japanse producenten met een productiefaciliteit in de VS of die dat van plan zijn, zijn volgens de analisten interessant.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert