De Duitse sportkledingfabrikant kan profiteren van importheffingen en zwakkere dollar.
Jefferies vindt dat Adidas beter is gepositioneerd om in te spelen op de importheffingen en zwakkere dollar dan zijn concurrenten. Om de importheffingen op te vangen, heeft Adidas in de eerste jaarhelft meer producten naar de VS geëxporteerd en stonden de voorraden eind juni 16% hoger op €5,3 mrd.
Adidas produceert een deel van zijn kleding in Vietnam en Indonesië. Beide landen kregen eerder dit jaar flinke importheffingen door de VS opgelegd. Hoewel Adidas verwacht dat als gevolg van de importheffingen de kosten in de tweede jaarhelft met €200 mln zullen stijgen, denkt Jefferies dat door een betere wereldwijde omzetverdeling en door producten volledig in dollars in te kopen, de marges op peil moeten kunnen blijven.
Jefferies voegt eraan toe dat lagere invoerheffingen op producten uit Pakistan, Thailand en Cambodja de druk kunnen verlichten en een opwaartse bijstelling van de ebit-prognose voor heel 2025 mogelijk kunnen maken. De verwachting voor de winst per aandeel over 2025 is verhoogd van €7,37 naar €7,63.
Te grote afhankelijkheid
Ook vindt Jefferies dat de zorgen van beleggers over een te grote afhankelijkheid van de Terrace-producten, die hun hoogtepunt lijken te benaderen, overdreven zijn. Naast een mogelijk herstel in de vraag naar kleding ziet Jefferies het WK voetbal van 2026 als een belangrijke groeifactor. Het toernooi wordt volgend jaar gehouden van 11 juni tot 19 juli in de Verenigde Staten, Mexico en Canada. Adidas is leverancier van de officiële voetbal en heeft daarnaast partnerschappen met verschillende nationale teams.
Jefferies heeft het advies voor Adidas verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’. Vanwege de in haar ogen brute koersdaling heeft Jefferies het koersdoel verlaagd van €250 naar €220.