Beleggers Belangen Live

Jefferies | Vol gas vooruit met Mercedes-Benz

KUALA LUMPUR, MALAYSIA - August 12, 2017: Mercedes-Benz is a global automobile manufacturer and a division of the German company Daimler AG, known for luxury vehicles.
Christian Slagter-Koster

Jefferies is onder de indruk van de strategie van Mercedes-Benz.

Vanaf 2035 geldt in de Europese Unie een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een klassieke verbrandingsmotor. Mercedes-Benz had zich ten doel gesteld om tegen 2030 uitsluitend elektrische auto’s te verkopen op belangrijke markten, maar is daar vanwege de trager dan verwachte verkoop van EV’s van afgestapt. In plaats daarvan ontwikkelt de Duitse autofabrikant technologieën om zijn huidige modellenaanbod ook na 2035 te kunnen blijven updaten. Denk aan het gebruik van uitstootvrije e-fuels. Ook heeft Mercedes-Benz zijn tussentijdse doelstelling, dat in 2025 de helft van de verkochte auto’s een hybride of EV is, met vijf jaar uitgesteld. Dat geeft de autobouwer de mogelijkheid om de investeringskosten naar boven of beneden toe bij te stellen als dat nodig is.

Lagere verkoopvolumes

Jefferies vindt deze strategiewijziging een goede. Ook spreekt het de analist aan dat Mercedes-Benz zich meer gaat richten op auto’s met lagere verkoopvolumes en hogere marges, zoals die worden aangeboden via submerken AMG en Maybach. Hierdoor wordt het bedrijf minder cyclisch en krijgt het nog meer het imago van luxemerk.

De investeringsbank denkt dat Mercedes-Benz zich hierdoor op een verantwoorde wijze kan committeren aan een andere nieuwe doelstelling. In plaats van een bestaand overschot aan contanten uit te keren, wil Mercedes-Benz 100% van de toekomstige vrije kasstroom teruggeven aan aandeelhouders. Het kan ervoor zorgen dat beleggers vooral oog zullen hebben voor de minder volatiele omgeving voor de winst en kasstroom, in plaats van voor het winstmomentum en cyclische risico’s van Mercedes-Benz.

Jefferies heeft het advies voor Mercedes-Benz verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’ en het koersdoel opgetrokken van €75 naar €100.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert