Beleggers Belangen Live

ING Research | Geen dramatische vooruitzichten

Christian Slagter-Koster

Nederland verkeert volgens ING Research vooralsnog in een onschuldige recessie. Hoewel de vooruitzichten mager zijn, vindt de analist ze niet dramatisch.

Waar ING Research voor de Nederlandse economie rekende op een groei van 0,1% over het tweede kwartaal, bleek uit CBS-cijfers dat deze op kwartaalbasis was gekrompen met 0,3%. De grootse verrassing was de substantiële krimp van de consumptie van huishoudens. Op basis van de gestegen pintransactiewaarden in de horeca, recreatie en cultuur rekende ING Research op een lichte groei van de binnenlandse dienstenconsumptie.

Hoewel de restaurants  en andere uitgaansgelegenheden vol zaten, namen de uitgaven per saldo af. Ook viel de handel de analisten tegen, door daling van de goederenuitvoer en meer import van goederen en diensten uit het buitenland. Nederlandse consumenten kochten meer in het buitenland.

Nu er twee kwartalen op rij sprake is geweest van een economische krimp is er officieel sprake van een recessie, maar ING Research geeft een aantal redenen waarom er nog geen echte recessie is. Allereerst gaat het nog veel te goed op de arbeidsmarkt. In het tweede kwartaal lag de werkloosheid op 3,5% en kwamen er 7000 banen en 15.000 werkenden bij. Wel merkt ING Research op dat het aantal gewerkte uren met 0,3% is afgenomen en het aantal faillissementen stijgt, maar dat vindt het bureau niet zorgwekkend.

Ook lijkt er nog voldoende vertrouwen te zijn. Sentimentcijfers dalen maar liggen, met uitzondering van het consumentenvertrouwen, in de buurt van langjarige gemiddelden. De komende periode drukken de effecten van hogere rentes en zwakke internationale ontwikkelingen op de Nederlandse conjunctuur, maar ING wijst erop dat de loonontwikkeling de inflatie momenteel overstijgt. Hoewel de vooruitzichten dan ook mager zijn, vindt ING Research ze niet dramatisch.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert