Beleggers Belangen Live

IG | Rivian versus Tesla

Christian Slagter-Koster

Het aandeel Rivian maakte op 10 november zijn beursdebuut op een introductiekoers van $78 en sloot diezelfde dag op $100,73. Kan het aandeel Rivian in de toekomst wedijveren met die van Tesla?

In de dagen na de beursintroductie van Rivian, op een koers van $78, steeg de aandelenkoers van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s tot $129,95, waardoor de marktwaarde is opgelopen tot $110,83 mrd. Daarmee is Rivian nu, met een waarde van $1,02 bln, de op een na waardevolste Amerikaanse autoproducent na Tesla. Het laat onder meer General Motors ($92 mrd), Ford ($77,9 mrd) en Lucid Group ($71,1 mrd) achter zich.

In hoeverre kan Rivian de strijd aangaan met Tesla? IG wijst erop dat Rivian tot dusver slechts 53 auto’s heeft afgeleverd, een aantal dat eind dit jaar moet zijn opgekrikt naar duizend. De huidige productielocatie kan 150.000 auto’s per jaar produceren, terwijl Tesla alleen dit jaar al 600.000 auto’s afleverde. Elon Musk tweette recent dat het realiseren van een hoge productie en break-even kasstroom voor Rivian de echte test zal worden, iets dat volgens hem Tesla als enige Amerikaanse autofabrikant in de afgelopen honderd jaar gelukt is.

Steun biedt voordeel

Rivian wordt ondersteund door onder meer Amazon, dat 20% van het bedrijf in handen heeft en heeft afgesproken om voor 2025 100.000 auto’s af te nemen. Verder heeft Ford een strategisch belang in Rivian, wat de Amerikaanse nieuwkomer volgens IG op langere termijn een voordeel kan bieden ten opzichte van Tesla’s strategie om zonder hulp van andere autofabrikanten te groeien.

Wel verwacht IG dat de aandelenkoers van Rivian concurrentie zal ondervinden van traditionele autofabrikanten, die allemaal hun investeringen in eigen elektrische voertuigen opvoeren. Rivian heeft dankzij grote geldschieters een sterk fundament en er heerst momenteel een positief beleggerssentiment rond het aandeel. Of Rivian de concurrentie met Tesla aan kan, zal er volgens IG van afhangen hoe snel het bedrijf groeit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert