Beleggers Belangen Live

HSBC – Focus op lease in luchtvaart

Stephen Hendriks

Binnen de luchtvaartsector ziet HSBC meer kansen voor leasemaatschappijen dan voor luchtvaartmaatschappijen.

De Europese luchtvaartsector heeft het beste tweede kwartaal achter de rug sinds de coronacrisis, stelt HSBC. Ondanks de oorlog in Oekraïne en reisbeperkingen richting Azië in verband met corona, ziet de bank een sterk herstel van het vliegverkeer in Europa, maar ook op verschillende langere routes. Toenemend vliegverkeer zou een positieve ontwikkeling moeten zijn voor de brede luchtvaartindustrie, maar niet alle bedrijven profiteren er (evenveel) van, waarschuwt HSBC. Leasemaatschappijen hebben de beste positie, gevolgd door luchthavens en dan pas de luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM. Personeelstekorten hebben niet alleen een negatief effect op de winstgevendheid van het afgelopen kwartaal maar zorgen er ook voor dat de luchtvaartmaatschappijen hun capaciteit in het lopende kwartaal minder kunnen uitbreiden dan gehoopt.

Brandstofprijzen

Het nu lopende kwartaal zal volgens HSBC nog wel erg winstgevend zijn. Maar gezien de matige koersontwikkeling kijken beleggers volgens de bank al met enige vrees naar het winterseizoen, wanneer de sector met een mogelijke recessie en aflopende afdekking van brandstofprijzen te maken krijgt. En dat terwijl de financiële positie van veel luchtvaartmaatschappijen nog niet volledig is hersteld na de coronacrisis. Daar tegenover staan mogelijke positieve ontwikkelingen in de vorm van consolidatie in de sector en heropening van Aziatische economieën. Van de acht luchtvaartaandelen die HSBC volgt, hebben er niettemin slechts drie – Aegean, easyJet en Ryanair – een koopadvies.

Luchthavens staan er door hun hoge vaste kostenbasis iets beter voor dan de luchtvaartmaatschappijen. Maar ook de luchthavens lijden onder het personeelstekort. Reizigers die in rijen staan te wachten kunnen niet winkelen. Als de luchtvaartmaatschappijen als gevolg van de recessie en hogere brandstofkosten hun capaciteit niet uitbreiden heeft dat ook negatieve consequenties voor de winstgevendheid van luchthavens. HSBC geeft daarom alleen een koopadvies aan AENA en Fraport.

Moderniseren

Leasemaatschappijen staan er volgens de bank binnen de luchtvaartsector het best voor. Door de gestegen brandstofkosten wordt de noodzaak groter voor luchtvaartmaatschappijen om hun vloot te moderniseren. Maar door de minder solide financiële positie kunnen zij de vliegtuigen zelf niet goed financieren, waardoor leasen een aantrekkelijker optie wordt. De stijgende rente speelt de leasemaatschappijen daarbij ook in de kaart. Zij hebben gunstiger financieringsvoorwaarden dan luchtvaartmaatschappijen. HSBC heeft een koopadvies voor de in de VS genoteerde leasemaatschappijen AerCap en Air Lease.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Stephen Hendriks

Stephen Hendriks

Expert

Stephen Hendriks (1970) werkt sinds 1998 voor Beleggers Belangen. Na een studie Economie met specialisaties Macro-Economie en Financiering wilde hij de beleggerswereld in. Zijn keuze viel op Beleggers Belangen, een platform waar hij in volledige onafhankelijkheid zijn analyses zou kunnen schrijven. Stephen begon als redacteur, en is sinds 2001 adjunct-hoofdredacteur. Hij richt zich bij Beleggers Belangen vooral op assetallocatie en beleggingsstrategie. Zijn kennis op deze terreinen zet hij niet alleen in bij het beheer van verschillende portefeuilles, maar ook bij de door hem opgezette rubriek Beurs & Economie. Stephen is beheerder van de Hoogdividendportefeuille, de Pensioenportefeuille en beheert samen met Karel Mercx de Defensieve portefeuille. Ook maakt hij deel uit van het team dat de ETF-portefeuille beheert. Daarnaast schrijft hij sinds eind jaren ’90 over de sectoren Farmacie en Nutsbedrijven en is hij specialist op het terrein van bedrijfsobligaties. Zijn boekenkast is gevuld met alles wat maar met beleggen te maken heeft, van de klassiekers tot financieel-historische en kwantitatieve werken.

Meer artikelen van deze expert