Beleggers Belangen Live

Hermès, een dure luxepositie

Christian Slagter-Koster

De hoge waardering van Hermès leidt bij het analistengilde tot voorzichtigheid.

Hermès boekte over het vierde kwartaal een omzetgroei van 17,7% tot bijna €4 mrd, waardoor de omzet over heel 2024 13% hoger uitkwam op €15,2 mrd. De Franse luxegroep, met onder andere Birkin-tassen die voor meer dan €10.000 over de toonbank gaan, onttrok zich hiermee aan de malaise in de sector. De wereldwijde verkoop van luxegoederen daalde vorig jaar met ongeveer 2%, wat deels te wijten was aan de lagere consumentenbestedingen in China.


Voor Berenberg bevestigen de resultaten het solide karakter en unieke bedrijfsmodel van Hermès, waarbij het krachtige merk onaangetast blijft door schommelingen in het economische klimaat.

Lees ook Luxemerken wacht het jaar van de slang

Wel rijst de vraag of er een nieuwe cyclus is aangebroken voor de luxegoederensector, ook omdat de activiteiten in januari niet veel duidelijkheid hebben gegeven. Berenberg heeft zijn koersdoel voor Hermès verhoogd van €2600 naar €2950 en het advies gehandhaafd op ‘kopen’.

Sterke groei voor het luxemerk

Oddo BHF wijst erop dat Hermès in alle regio’s sterk groeide en stelt dat de fundamentele kenmerken van het luxemerk uitzonderlijk blijven. De financieel dienstverlener heeft zijn ebit-prognoses voor 2025 en 2026 met bijna 4% verhoogd en als gevolg daarvan het koersdoel opgetrokken naar €2.745. Wel handhaaft Oddo BHF het advies op ‘houden’ en merkt het op dat de aandelenkoers tussen 2018 en 2024 met gemiddeld 30% per jaar steeg. Met de recente koersstijging is het opwaarts koerspotentieel daarom beperkt.

Lees ook Luxegoederen | Hermès sectorfavoriet voor Carmignac

Hermès onderzoekt ook de mogelijkheden om een haute couture-lijn in 2026 of 2027 te lanceren. Dit kan er volgens J.P. Morgan voor zorgen dat de gemiddelde verkoopprijs bij het bedrijf stijgt. Vooruitlopend daarop heeft de zakenbank het koersdoel met €400 verhoogd naar €2.700. Het advies blijft ‘houden’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert