Beleggers Belangen Live

Henkel ziet de volumedalingen afnemen en de besparingen toenemen

Christian Slagter-Koster

Begin augustus paste Henkel zijn prognose voor heel 2025 aan. De raming voor de organische omzetgroei is verlaagd van 1,5-3,5% naar 1-2%, terwijl de ebit-verwachting is verhoogd van 14-15,5% naar 14,5-15,5%.

Het moederconcern van Persil-wasmiddelen en Schwarzkopf-haarproducten stelde dat het in staat is om de prijzen te verhogen in een tijd waarin consumenten steeds meer op hun uitgaven letten. Verder ligt het bedrijf op koers om eind 2025 voor de consumentendivisie minimaal €525 mln aan besparingen te realiseren.


Deutsche Bank stelt dat de huidige waardering van Henkel aangeeft dat beleggers meer bewijs willen zien dat er sprake is van een positieve omzetontwikkeling. De analist heeft het koersdoel verhoogd met €1 naar €81 en het advies gehandhaafd op ‘kopen’.

Toekomst Henkel is onzeker

Volgens UBS houdt de onzekerheid aan of Henkel in staat is om op eigen kracht verder te groeien. De Zwitserse zakenbank vindt de aandelenwaardering veelbelovend, maar ziet geen  voorspelbare katalysatoren. Het advies blijft ‘houden’ en het koersdoel is verlaagd van €84 naar €75.

Berenberg stelt dat de volumedaling in de consumptiesector afneemt en verwacht dat de omzetgroei in de tweede helft van dit jaar terugkeert. De analist heeft de raming voor de winst per aandeel met 1% verhoogd en als gevolg daarvan het koersdoel verhoogd van €79 naar €80,50 gegaan. Het advies blijft ‘houden’.

Lees ook Henkel | Beeld over het algemeen iets gunstiger

RBC Capital Markets is te spreken over de efficiëntieslagen die Henkel boekt en heeft daarom zijn prognose voor de ebit iets naar boven toe bijgesteld. Wel blijft de economische tegenwind wegen op de groei van het bedrijf. Daarom is het koersdoel door RBC verlaagd van €80 naar €78 en luidt het advies ‘houden’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert