Beleggers Belangen Live

HelloFresh | Onverwachte winstwaarschuwing

Christian Slagter-Koster

Analisten vrezen dat HelloFresh het vertrouwen van beleggers ondermijnt.

HelloFresh (koers 17 november: €16,28) zag de afgelopen periode de Noord-Amerikaanse activiteiten tegenvallend presteren en de kosten hoger uitkomen. Hoewel de Duitse aanbieder van maaltijdboxen voorziet dat de problemen tijdelijk zijn, heeft het bedrijf wel de verwachtingen voor het lopende boekjaar verlaagd. De raming voor de omzetgroei is bijgesteld van 2-8% naar 2-5% en de verwachting voor de aangepaste ebitda van €470-540 mln naar €430-470 mln.

J.P. Morgan wijst erop dat de nieuwe raming voor de aangepaste ebitda van HelloFresh onder de consensusraming van €495 mln ligt. De analist verwacht dat het management vragen zal krijgen van beleggers over de betrouwbaarheid van de prognoses die nu zijn afgegeven. HelloFresh had immers eind oktober bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers  nog zijn oorspronkelijke winstverwachting bevestigd. J.P. Morgan heeft zijn koersdoel verlaagd van €38 naar €36 en het advies laten staan op ‘kopen’.

Vertrouwen terugwinnen

Ook Barclays is van mening dat de timing, omvang en rechtvaardiging van de winstwaarschuwing het marktvertrouwen ondermijnen. Hoewel de negatieve effecten volgens HelloFresh tijdelijk zijn, kan het volgens Barclays nog enige tijd duren om het vertrouwen van beleggers terug te winnen. Vooral de activiteiten in de VS zullen waarschijnlijk de komende periode twijfels blijven oproepen. Barclays heeft daarom zijn koersdoel verlaagd van €35 naar €28 en het advies blijft ‘kopen’.

Deutsche Bank heeft zijn advies voor het aandeel HelloFresh verlaagd van ‘kopen’ naar ‘houden’. Hoewel de analisten denken dat de meeste negatieve factoren van tijdelijke aard zijn, blijven zij aan de zijlijn staan totdat het kant-en-klaar-maaltijdenmerk Factor een significante bijdrage levert aan de omzet en de maaltijdboxactiviteiten in de VS weer groeien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert