Beleggers Belangen Live

Handelsoorlog | Europa is nu aan zet

Christian Slagter-Koster

Europa moet juist nu de banden met China aanhalen, betoogt ABN Amro.

Sinds het uitbreken van de handelsoorlog tussen de VS en China, is Europa zich meer en meer gaan richten op strategische autonomie. De afgelopen jaren is de vrees ontstaan dat goedkope producten het continent zullen overspoelen en Europese bedrijven daarmee in faillissement drijven.


De EU heeft tot nu toe op China’s overaanbod gereageerd door handelsbeperkingen door te voeren, waaronder een verhoging van de importtarieven voor elektrische auto’s. China heeft daarop geantwoord door tarieven op Europese cognac in te stellen en mogelijk volgen die ook voor varkensvlees, zuivelproducten en auto’s.

Brede tarievenoorlog

Toch denkt ABN Amro niet dat de EU en China in een brede tarievenoorlog terechtkomen. Daarbij zijn er volgens de analisten voldoende redenen om juist een open handelsrelatie met China te houden. Omdat de VS voor het land op slot gaat, is de kans groot dat China nog meer zijn blik op Europa gaat richten. Verder blijkt uit onderzoek blijkt dat de meeste geïmporteerde producten Europa niet kwetsbaar maken.

Lees ook China en Hongkong | Vuurwerk door steunpakket verstomt nu een beetje

Een ander argument is volgens ABN Amro dat zonder Chinese import de Europese energietransitie voor consumenten onbetaalbaar wordt. Weliswaar zijn de kosten voor wind-, zonne- en batterijtechnologie enorm gedaald, het lost niet het probleem van de inherente volatiliteit van deze technologieën op. Het inflatiedrukkende effect van goedkope import zorgt ervoor dat de rente laag kan blijven, waardoor de Europese investeringen in hernieuwbare energie en kritieke infrastructuur behapbaar blijven.

Ook denkt ABN Amro dat de Chinese monetaire en fiscale stimuleringsmaatregelen de binnenlandse vraag zullen stabiliseren. Dat zou de export van de eurozone naar China moeten ondersteunen.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert