Beleggers Belangen Live

Goud | Banken drijven de prijs alleen maar verder op

Christian Slagter-Koster

Doijer & Kalff vindt dat centrale banken een opmerkelijke dubbelrol spelen bij de goudprijs.

Sinds 2000 is de goudprijs per jaar met gemiddeld 9% gestegen en dit jaar tikte het edelmetaal meerdere keren een nieuw record aan, met $2210 per ounce als voorlopig hoogtepunt. Doijer & Kalff denkt dat de opmars van goud structureel is door de dubbelrol die centrale banken spelen.

Minder vertrouwen

Zo hebben centrale banken de afgelopen jaren massaal goud gekocht. Waar zij voorheen tussen de 300 en 500 ton goud per jaar kochten, lagen de aankopen in 2022 en 2023 boven de 1000 ton. Deze recordaankopen tonen volgens Doijer & Kalff aan dat centrale banken minder vertrouwen in de Amerikaanse dollar hebben. Een deel van de reserves van centrale banken wordt in dollars aangehouden in de vorm van Amerikaanse staatsobligaties. Veel centrale banken bouwen deze reserves af ten faveure van goud. Daarbij loopt de Amerikaanse staatsschuld steeds sneller op, wat leidt tot een verdere verzwakking van de dollar.

 

Minder koopkracht

Tegelijkertijd hebben centrale banken door hun monetaire beleid de goudprijs gestuwd. Renteverlagingen in de VS in combinatie met een oplopende inflatie hebben geleid tot een verdere waardedaling van de dollar. Consumenten hebben op papier minder koopkracht en worden door de hoge inflatie volgens Doijer & Kalff aangezet om goud te kopen. Wat Doijer & Kalff daarbij opvalt, is dat steeds meer twintigers en dertigers het edelmetaal omarmen.

Kosten winnen neemt toe

Doijer & Kalff stelt dat de combinatie van deze factoren ervoor zorgt dat de dollar niet meer een veilige haven is en goud nog steeds de ultieme valuta. Samen met het feit dat de bovengrondse hoeveelheid goud wereldwijd met slechts 2% groeit en de kosten van het winnen jaarlijks toenemen, maakt dit goud schaars en gewild.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert