Beleggers moeten zich niet laten meeslepen door angstzaaierij, stelt financieel adviesbureau Carson.
De afgelopen periode is de angst bij beleggers toegenomen. Uit de meest recente Michigan Consumer Confidence-enquête blijkt dat Amerikaanse consumenten zich momenteel meer zorgen maken dan toen de internetzeepbel uiteenspatte, op het moment van het dieptepunt van de financiële crisis of tijdens de coronapandemie. Verder impliceerde de CNN Fear & Greed Index in november extreme angst en laat de sentimentenquête van de American Association of Individual Investors (AAII) ook historische niveaus van bezorgdheid zien.
Carson Group vindt deze angst overtrokken en stelt dat de situatie lang niet zo slecht is. Volgens het financieel adviesbureau hebben Amerikaanse bedrijven een spectaculair resultatenseizoen achter de rug . Niet alleen de grote technologiebedrijven trokken daarbij de aandacht, ook in veel andere sectoren werden veel betere omzet- en winstcijfers gepresenteerd.
Consolidatie is normaal
Carson blijft daarom van mening dat beleggers de moed niet mogen opgeven. Weliswaar begon november moeizaam, maar na een zes maanden durende stijging van de S&P 500 is enige consolidatie in de ogen van de groep volkomen normaal. Het aantal aandelen in de S&P 500 dat boven het twintig en vijftig daags voortschrijdend gemiddelde stond nam in de tweede week van november zelfs toe. Verder bleef het aantal aandelen boven het tweehonderd daags voortschrijdend gemiddelde gelijk.
Carson heeft onderzocht dat wanneer de S&P 500 aan het begin van november meer dan 10% was gestegen ten opzichte van het begin van het jaar, zoals dit jaar het geval is, de maand november in dertien van de afgelopen veertien jaar hoger uitkwam en de laatste twee maanden de afgelopen zestien jaar telkens hoger eindigden. Carson blijft daarom optimistisch over de Amerikaanse aandelenmarkt.