Beleggers Belangen Live

Fidelity | Koopkansen in de luchtvaart

Christian Slagter-Koster

Fidelity voorziet vooral structurele groei voor Europese budgetluchtvaartmaatschappijen. Maar ook de sector als geheel staat er goed voor.

De Europese luchtvaartsector heeft zich sterk hersteld van de coronapandemie en gaat naar verwachting een zonnige zomer tegemoet. Daarbij houdt de business class goed stand, omdat de daling van het aantal zakenreizen wordt gecompenseerd door consumenten uit de middenklasse die zichzelf trakteren op een upgrade.


Fidelity verwacht dat deze markt cyclischer zal zijn dan waar luchtvaartmaatschappijen rekening mee houden. Vouchers die consumenten tijdens de crisis kregen omdat zij niet konden vliegen, raken op en een economische vertraging of recessie ligt op de loer. Fidelity verwacht dat in het laatste deel van de zomer tot de volgende zomer de vraag zal afzwakken.

De financiële dienstverlener wijst er tegelijkertijd op dat de ticketprijzen 20-30% hoger liggen dan vóór de coronacrisis. Zelfs bij een milde recessie voorziet Fidelity verdere winstgroei voor Europese luchtvaartmaatschappijen.

De analist adviseert daarom om deze aandelen niet zomaar van de hand te doen en geeft de voorkeur aan budgetmaatschappijen. Grote crises uit het verleden wijzen uit dat zodra grotere maatschappijen hun capaciteit inkrimpen, de lage-kostenconcurrenten juist hun capaciteit vergroten en tegelijkertijd hun kosten structureel verlagen. Hierdoor komen budgetmaatschapijen sterker uit moeilijke tijden en vergroten zij met name op korte afstandsvluchten hun marktaandeel. Fidelity verwacht daarom dat deze goedkope vliegers in de komende drie tot vijf jaar een structurele groei doormaken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert