Beleggers Belangen Live

Europese schoonheidssector bijzonder aantrekkelijk

Christian Slagter-Koster

Barclays geeft de voorkeur aan Henkel en Beiersdorf boven L’Oréal.

Barclays vindt dat de Europese schoonheidsbranche onder de ‘fast moving goods’ een bijzonder aantrekkelijke categorie blijft. Het succes van deze bedrijven wordt volgens de Britse zakenbank de komende jaren bepaald door merkduurzaamheid, originaliteit, kwaliteit en nieuwe innovaties.


Wereldwijd opererende concerns moeten zich daarbij aanpassen aan structurele en cyclische tegenwind. Een aantal cosmeticabedrijven heeft gewaarschuwd dat de Amerikaanse importheffingen de resultaten in het derde en vierde kwartaal kunnen schaden. Sommige merken hebben aangegeven prijsverhogingen tijdelijk uit te stellen, om zo een veilige buffer te hebben voor het geval de heffingen van Trump toch nog veranderen.

Belangrijkste spelers

Als een van de belangrijkste spelers binnen deze sector blijft het beleggingsverhaal van L’Oréal volgens Barclays veelbelovend. Wel wijst de analist erop dat de Franse cosmeticagigant minder snel groeit dan de concurrentie en dat de drempel om de markt te betreden lager is geworden. Barclays vindt de hoge waardering van het aandeel onterecht en heeft daarom het advies verlaagd van ‘kopen’ naar ‘verkopen’, waarbij het koersdoel is bijgesteld van €384 naar €325.

Sectorgenoot Henkel heeft volgens Barclays het komende halfjaar een gemakkelijkere vergelijkingsbasis dankzij minder voorraadafbouw in de VS. De Britse zakenbank vindt de huidige waardering van het aandeel interessant en heeft daarom het advies verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’, waarbij het koersdoel met €5 is opgetrokken tot €80.

Lees ook Aandeel L’Oréal is goed maar prijzig

Barclays is ook te spreken over Beiersdorf. Ondanks de zware concurrentie blijft het bedrijf uit Hamburg volgens de analist uitblinken met innovaties die inspelen op de consumentenbehoeften. Het advies van Barclays blijft ‘kopen’, wel is het koersdoel verlaagd van €144 naar €125.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert