Beleggers Belangen Live
Advies | Analisten

Europese groei OpenAI blijft achter

BofAML gelooft in cyclische Europese aandelen
Christian Slagter-Koster

OpenAI is een van de aanjagers in de opmars van kunstmatige intelligentie. Inmiddels heeft zijn dienst ChatGPT meer dan achthonderd miljoen wekelijks actieve gebruikers. Kan OpenAI de hype ook in Europa waarmaken?

OpenAI is dankzij een secundaire aandelenverkoop ter waarde van $500 mrd momenteel ’s werelds meest waardevolle particuliere onderneming. In zijn kielzog zijn de aandelenkoersen van met name Amerikaanse technologiebedrijven flink opgelopen. De grootste uitdaging voor OpenAI is volgens Deutsche Bank om de onstuimige groei vast te houden en te laten zien dat zijn technologie meer is dan een hype en zichzelf kan terugverdienen.

Verwachte omzet

Over het eerste halfjaar bedroeg de omzetgroei van OpenAI 16% tot $4,3 mrd en investeerde het bedrijf $2,5 mrd in onderzoeks- en ontwikkelingskosten. OpenAI verwacht dat de omzet over heel 2025 uitkomt op $13 mrd, wat drieënhalf keer zoveel zou zijn als over 2024. Het bedrijf ligt naar eigen zeggen op koers om eind dit jaar één miljard wekelijks actieve gebruikers te hebben. OpenAI verwacht dat de omzet in 2030 uitkomt op ongeveer $200 mrd en dat de kosten tegen die tijd zijn gestegen naar $114 mrd.

Stagnerende groei

Deutsche Bank ziet dat OpenAI vooral moeite heeft om in Europa te groeien. Sinds mei stagneert het aantal betalende gebruikers van ChatGPT in Europa. Verder ligt het AI-gebruik op Europese werkplekken op 48% tegenover 55% in de VS. De stagnatie lijkt het gevolg van de snelle ontwikkelingen van gratis alternatieven zoals Google AI Mode. Ook kijken steeds meer consumenten en bedrijven naar Europese alternatieven, zoals Mistral AI waar ASML mede-eigenaar van is.

Als OpenAI zijn eigen verwachtingen niet weet waar te maken, kan dat zwaar drukken op de verwachtingen van andere Amerikaanse technologiebedrijven en zeker degene die een samenwerking met de dienst zijn aangegaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert