Beleggers Belangen Live

Economie | Hosannastemming binnenkort voorbij?

Christian Slagter-Koster

Hoe lang blijft de Nederlandse economie nog positief verrassen?

In het derde kwartaal groeide de Nederlandse economie op kwartaalbasis met 0,8%. De grootste bijdrage kwam van de consument, die meer uitgaf. In het tweede kwartaal was er juist sprake van een krimp in de consumptie.

De overheid droeg wederom sterk bij aan de economische groei. Dat is onder andere het gevolg van de begroting, waarin is opgenomen dat de uitgaven aan defensie en zorg mogen groeien. ING Research verwacht dat deze ontwikkeling ook de komende tijd doorgaat. Met een iets minder krap wordende arbeidsmarkt kan het voor de (semi)publieke sector wat gemakkelijker blijken om de begrote uitgaven ook daadwerkelijk ten uitvoer te laten komen.

Bekijk ook het artikel Recessie of niet? | Tegenstrijdige marktberichten 

Kleine vertraging

Over het derde kwartaal nam de export van goederen en diensten met 0,4% toe, maar de vraag is of dat ook de komende kwartalen het geval zal zijn. Nederlandse exporteurs zagen hun buitenlandse omzet en orders niet echt verbeteren en zijn in oktober flink pessimistischer geworden over de concurrentiepositie in het buitenland. Dit is het gevolg van de geopolitieke ontwikkelingen en de mogelijke invoering van importheffingen in de VS.

Aanhouden groei onwaarschijnlijk

Vooruitkijkend denkt ING Research dat dankzij de toenemende koopkracht de consumptie voorlopig blijft groeien. Wel merkt het bureau op dat de werkloosheid voorzichtig begint op te lopen en als gevolg daarvan consumenten de hand meer op de knip kunnen gaan houden. De terughoudendheid bij de overheid en het pessimisme bij exporteurs zorgen ervoor dat het economisch beeld voor Nederland wat onzeker blijft.

Het lijkt ING Research onwaarschijnlijk dat de economische groei in ons land het hoge tempo van de afgelopen twee kwartalen kan vasthouden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert