Beleggers Belangen Live

DZ Bank | Herstel Adidas duurt ook met nieuwe topman langer

Christian Slagter-Koster

Na het aangekondigde miljoenenverlies door Adidas heeft DZ Bank zijn advies en koersdoel voor het Duitse aandeel verlaagd. Verwachting is wel dat de nieuwe topman de boel weet om te draaien. 

Adidas zag het afgelopen jaar de omzet nagenoeg gelijk blijven op €22,5 mrd en de nettowinst uit voortgezette activiteiten dalen van €1,49 mrd naar €254 mln. Adidas’ nieuwe topman Björn Gulden waarschuwde dat door het opzeggen van het contract met Yeezy eind vorig jaar het operationeel verlies in 2023 kan oplopen tot €700 mln.

Mogelijk besluit Adidas om de kleding en schoenen die zijn ontworpen door Kanye West en een prijskaartje hebben dat kan oplopen tot €700 per paar, niet te verkopen en volledig af te schrijven. Dit zou de inkomsten met €1,2 mrd drukken en leiden tot een omzetdaling van 7-9%. Daarnaast steekt Adidas €200 mln in een herstructureringsplan om weer winstgevend te worden.

Voor DZ Bank was het geen verrassing dat de nieuwe topman van Adidas direct schoon schip maakt en met conservatieve doelstellingen kwam. De teleurstellende prognose kan verklaard worden door het zeer waarschijnlijke scenario waarin Adidas geen producten van Yeezy meer verkoopt, eenmalige herstructureringslasten, kosten gerelateerd aan overtollige voorraden en uitdagende marktomstandigheden in China.

Aandeel Adidas naar houden

DZ acht de kans groot dat Adidas dankzij de stappen van topman Gulden weer terugkeert op het pad naar succes, maar dat dit waarschijnlijk iets langer zal duren dan eerder werd aangenomen. Daarom heeft de bank het advies voor het aandeel Adidas verlaagd van ‘kopen’ naar ‘houden’ en het koersdoel neerwaarts bijgesteld van €155 naar €138.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert