Beleggers Belangen Live

Duitsland | Let op de small- en midcaps

Christian Slagter-Koster

Duitsland heeft een moeilijke periode achter de rug. De Duitse economie ging afgelopen jaar door een recessie en Duitse bedrijven hebben duidelijk de boot gemist in belangrijke trends zoals kunstmatige intelligentie en medicijnen tegen gewichtsverlies. Maar Duitse aandelen maken een inhaalslag.

Tegen deze achtergrond vindt DWS het verrassend dat de DAX met een rendement van 20,3% het afgelopen jaar op de derde plaats eindigde. Een van de kartrekkers was Rheinmetall met een koerswinst van 54,3%, wat te herleiden is naar de oorlog in Oekraïne.


SAP zag de aandelenkoers met 44,7% stijgen dankzij de toenemende vraag naar cloudoplossingen. Aan de andere kant leed Bayer afgelopen jaar een koersverlies van 30,4% als gevolg van een flinke afschrijving en tegenslagen bij zijn farmaceutische activiteiten. Verder daalde de koers van Zalando door een terughoudende consument met 35,2%.

Herstel

Volgens DWS lieten Duitse bedrijven in het afgelopen rapportageseizoen de eerste tekenen van herstel zien en kunnen ze deze lijn doortrekken als de wereldeconomie zich herstelt. De veertig grootste bedrijven in de DAX realiseren namelijk ongeveer 80% van hun winst in het buitenland. De vermogensbeheerder denkt dat onder andere de Duitse chemiesector na zwakke prestaties opwaarts potentieel biedt.

Lees ook Duits defensieconglomeraat stijgt verder op nieuwe geopolitieke spanningen

Verder stelt DWS vast dat er een groot gat is tussen de winnende en verliezende aandelen. Dit creëert kansen voor beleggers, omdat zij gericht kunnen kiezen welke aandelen in hun ogen kansrijk zijn om een inhaalslag te maken. DWS adviseert vooral naar Duitse small- en midcaps te kijken, omdat die een zware periode achter de rug hebben en na de komende renteverlagingen waarschijnlijk als eerste zullen opleven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert