Janus Henderson noemt drie factoren waardoor ruimtevaart zichzelf lanceert tot serieuze beleggingscategorie.
Tot het begin van deze eeuw was de ruimtevaart vooral het speelveld van overheden. De kosten die gemoeid waren met lanceringen, maakten het niet lonend voor commerciële bedrijven. Daar is de afgelopen jaren verandering in gekomen. Sinds 2005 zijn de kosten om vracht in een baan om de aarde te brengen met circa 97% gedaald en hebben bedrijven als SpaceX, Blue Origin, Firefly en Rocket Lab laten zien dat deze bedrijfsmodellen levensvatbaar zijn.
In november kondigde York Space Systems aan een beursgang te maken die wordt gewaardeerd op $1 mrd. De Amerikaanse satellietplatformproducent boekte over de eerste negen maanden van dit jaar een omzetgroei van 59% tot $280,9 mln en zag het nettoverlies teruglopen van $73,6 mln naar $56 mln.
Drie groeifactoren
Janus Henderson ziet drie factoren die de groei in deze sector stimuleren. Allereerst blijft de vraag naar satellietcommunicatie groot. Nieuwe communicatietechnologieën maken het mogelijk ook in gebieden zonder mobiele netwerken smartphones te gebruiken.
Defensie is de tweede belangrijke groeifactor. De opkomst van hypersonische raketten vereist volgens Janus Henderson nieuwe verdedigingssystemen in de ruimte. De Amerikaanse president Donald Trump wil een ‘Golden Dome’ bouwen om samen met het Next Generation Interceptor-programma de VS te beschermen.
Als derde groeifactor wijst Janus Henderson op de infrastructuur. Het komende decennium wordt het erg druk in de ruimte. Met het Artemisprogramma wil NASA in februari 2026 een nieuwe bemande missie naar de maan uitvoeren. De eerste stappen daarvoor werden in november gezet. Blue Origin lanceerde een raket met twee NASA-satellieten die in 2027 bij Mars aankomen. Uiteindelijk moet dit programma bijdragen aan de realisatie van Gateway, een nieuw ruimtestation in een baan om de maan. Verder blijft het International Space Station (ISS) tot eind 2030 in gebruik en werken verschillende commerciële partijen aan een opvolger van het ruimtestation.
Janus Henderson waarschuwt wel dat de uitvoeringsrisico’s fors zijn. Ruimteprogramma’s zijn complex, met technische hindernissen die projecten vertragen en budgetten doen ontsporen. Daarbij is een groot deel van de inkomsten afhankelijk van overheidsbegrotingen, waar niet altijd sprake is van een langetermijnvisie. Janus Henderson adviseert vooral te letten op bedrijven die zowel meetbare technologische vooruitgang boeken als een helder commercieel plan hebben.