Beleggers Belangen Live

Diverse analisten | Optimisme over het aandeel Zalando

Christian Slagter-Koster

Analisten zijn voorzichtig optimistisch over de winstgevendheid van Zalando. Aandachtspunt vormen de vooruitzichten voor de middellange termijn.

Zalando zag over het afgelopen jaar de omzet dalen van €10,35 mrd naar €10,34 mrd en de ebitda met 60,1% afnemen tot €184,6 mln. De ebit-marge verslechterde van 4,5% naar 1,8%. Europa’s grootste online moderetailer verwacht dat de ebit dit jaar uitkomt tussen €280-350 mln en de ebit-marge dankzij onder meer een recente ontslagronde verbetert naar 3-6%.

Hauck Aufhäuser Investment Banking vindt dat de vooruitzichten van Zalando voor 2023 wijzen op een overgangsjaar. De analist heeft het koersdoel voor het aandeel met €3 verhoogd naar €48 en stelt dat het nieuwe koersdoel de toegenomen focus van de moderetailer op winstgevendheid weerspiegelt. Hauck Aufhäuser Investment Banking hanteert een koopadvies voor het aandeel.

Zalando op houden

DZ Bank heeft zijn koersdoel voor Zalando verlaagd van €43 naar €38. De bank rekent vanwege het zwakke consumentenvertrouwen en de hoge voorraden in de online modedetailhandel op een matig eerste kwartaal. Met het oog op de activiteiten van Zalando in de Duitstalige landen heeft DZ Bank voor het hele jaar de groei van het bruto goederenvolume verlaagd van 6% naar 5%. Het advies luidt ‘houden’.

Berenberg voorspelt dat de winstgevendheid van Zalando in 2023 en 2024 verbetert en heeft daarom het koersdoel opgetrokken van €26 naar €35. Wel is volgens de investeringsbank voorzichtigheid geboden met betrekking tot de middellangetermijndoelstellingen van het bedrijf en dan met name voor de marges die zijn voorspeld. Zodoende luidt het advies van Berenberg ‘houden’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert