Beleggers Belangen Live

Diverse analisten | Momentum Reckitt Benckiser

Christian Slagter-Koster

Analisten vertrouwen op het momentum voor Reckitt Benckiser en zijn positief over de vooruitzichten voor 2023.

Berenberg stelt dat de vergelijkbare omzetgroei van de maker van onder meer levensmiddelen huishoudelijke producten net boven de consensusraming lag. Op basis van de afgegeven vooruitzichten voor dit jaar heeft de investeringsbank de prognoses voor de vergelijkbare omzetontwikkeling en de winst per aandeel opwaarts bijgesteld en zodoende het koersdoel verhoogd van 7400 naar 7575 pence. Het advies luidt ‘kopen’.

UBS heeft, uitgaand van een hoger belastingtarief, zijn ramingen voor de winst per aandeel voor Reckitt Benckiser bijgesteld en als gevolg daarvan het koersdoel verlaagd van 7500 naar 7300 pence. De Zwitserse bank vertrouwt erop dat het bedrijf dankzij het goede momentum in 2023 een vergelijkbare groei zal realiseren die boven de consensusschatting uitkomt. Daarnaast kan de aanstelling van een nieuwe CEO zaken corrigeren. Dit alles rechtvaardigt volgens UBS een koopadvies.

Deutsche Bank heeft zijn advies voor Reckitt Benckiser verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’. De Duitsers denken dat de vooruitzichten van het concern uiteindelijk te conservatief kunnen blijken. Verder merkt Deutsche Bank op dat de volgende griepgolf minder ernstig kan zijn en dit impact heeft op de resultaten. Ook is er volgens de analisten het risico dat Reckitt Benckiser in de VS marktaandeel verliest. Zij hebben het koersdoel laten staan op 6500 pence.

Vanwege de verrassend goede kwartaalcijfers en een outlook die boven verwachting was, heeft Jefferies het koersdoel voor het aandeel Reckitt Benckiser verhoogd van 5620 naar 5870 pence. De analisten plaatsen wel een aantal vraagtekens bij het momentum van de volumegroei van het levensmiddelenconcern, de haalbaarheid van marges van ongeveer 25% en hoe het bedrijf geleid wordt zes maanden na het vertrek van de topman.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert