Beleggers Belangen Live

Diverse analisten | Aandeel IBM voorzien van nieuwe koersdoelen

Christian Slagter-Koster

Analisten rekenen op een hogere vrije kasstroom bij IBM maar ook op tegenwind. Het wordt door deze analisten twee keer op houden en een keer op kopen gezet. 

International Business Machines (IBM) zag over het afgelopen kwartaal de omzet uitkomen op $16,7 mrd en de winst per aandeel bedroeg $3,60. Beide cijfers waren beter dan waar de markt vooraf op rekende. Citigroup vindt vooral de resultaten van IBM’s consultancydivisie bemoedigend en reden genoeg om het koersdoel met $5 te verhogen naar $145. Het advies is gehandhaafd op ‘houden’, omdat de Amerikaanse zakenbank verwacht dat valuta-effecten voor een lichte economische tegenwind gaan zorgen.

BMO Capital Markets vindt dat IBM een redelijk kwartaal heeft afgeleverd met een solide groeiprognose. Volgens IBM zal de omzetgroei over het volledige boekjaar rond de 5% liggen en de geconsolideerde vrije kasstroom met circa $1 mrd toenemen. Zodoende heeft de Canadese zakenbank het koersdoel verhoogd van $148 naar $155. Wel zijn er vraagtekens bij het groeipotentieel van de divisie Consulting zodra de macro-economische omstandigheden verzwakken. Zodoende is het advies blijven staan op ‘houden’.

Stifel is vooral bezorgd over de vrije kasstroom van IBM over het afgelopen kwartaal, die met $9,3 mrd ver onder de doelstelling van $10 mrd uitkwam. Volgens het bedrijf was dit te wijten aan hoger werkkapitaal. Stifel hoopte op een meevaller hierin, die wellicht opzij gezet zou worden als potentiële buffer. De financiële dienstverlener heeft daarom het koersdoel met $8 verlaagd naar $150. Wel is het koopadvies voor het aandeel IBM gehandhaafd, onder meer vanwege het prima dividendrendement.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert