Beleggers Belangen Live

Diverse analisten | Koersdoelverhogingen Salesforce

Christian Slagter-Koster

Salesforce gaat dankzij ‘generatieve AI’ een winstgevende periode tegemoet. De koopadviezen blijven staan en de koersdoelen gaan omhoog.

Salesforce rapporteerde over het eerste kwartaal een omzet van $8,25 mrd en een winst per aandeel van $1,69. Het Amerikaanse softwarebedrijf raamt voor het tweede kwartaal een omzet van $8,51-8,53 mrd en herhaalde zijn omzetverwachting voor het volledige boekjaar van $34,5-34,7 mrd, waarbij de winst per aandeel uitkomt tussen $7,41 en $7,43.

RBC Capital Markets vond de resultaten en ook de groeivooruitzichten van Salesforce tegenvallen. Toch heeft de Canadese zakenbank het koersdoel voor het aandeel verhoogd van $225 naar $240, omdat de waardering van de sector in zijn geheel het afgelopen kwartaal is toegenomen. Het advies is gehandhaafd op ‘kopen’.

Piper Sandler heeft het koersdoel voor Salesforce verhoogd van $230 naar $248. De analist wijst op de toewijding van het softwarebedrijf om in moeilijke macro-economische omstandigheden de kosten te optimaliseren en de winstgevendheid te verbeteren. Verder lijkt Salesforce vol in te zetten op een generatieve AI-strategie, gezien het AI-investeerdersevenement op 12 juni waar productdemo’s en nieuwe innovaties gepland staan. Piper Sandler hanteert een koopadvies.

Mizuho stelt dat de resultaten van Salesforce over het eerste kwartaal solide waren, maar vond de verwachtingen voor het tweede kwartaal enigszins teleurstellend. Belangrijker is volgens de Japanse zakenbank dat de vooruitzichten een nieuw hoofdstuk voor het bedrijf inluiden, waarin winstgevende groei de boventoon voert. Verder gaf het management van Salesforce aan dat er al een grote interesse is naar zijn generatieve AI-producten en Mizuho denkt dat dit zal leiden tot veel meer automatisering en een hogere productiviteit. De Japanners hebben het koersdoel verhoogd van $225 naar $240 en het advies voor het aandeel Salesforce laten staan op ‘kopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert