Beleggers Belangen Live

ABB | Automatiseringsspecialist houdt momentum vast

Christian Slagter-Koster

De cijfers van ABB hebben UBS en RBC ertoe verleid hun taxaties te verhogen. Beide analisten hanteerden al een koopadvies voor het aandeel.

Asea Brown Boveri (ABB, koers 21-07 CHF34,82) zag over het afgelopen kwartaal het aantal orders op jaarbasis met 2% dalen. Als gevolg van de geopolitieke spanningen daalde in China, de op een na grootste afzetmarkt van de Zwitserse automatiseringsspecialist, het aantal nieuwe orders met 9%. Klanten van ABB verplaatsen hun productie naar andere Aziatische landen. Zo steeg het aantal nieuwe orders voor ABB in India met 7%.

De totale omzet van het bedrijf steeg met 13% naar $8,2 mrd, de operationele ebitda verbeterde met 25% naar $1,4 mrd, de operationele ebita-marge nam toe van 15,5% naar 17,5% en de winst per aandeel van $0,20 naar $0,49. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden rekent ABB erop dat de omzet over heel 2023 met ten minste 10% groeit en de operationele ebita-marge boven de 16% uitkomt.

Koersdoel aandeel ABB omhoog

UBS vindt dat de aanhoudende stijging van de winstgevendheid bij ABB een opwaartse bijstelling van de ramingen rechtvaardigt en heeft als gevolg daarvan het koersdoel verhoogd van CHF37 naar CHF40. Een sterke rugwind ondersteunt daarbij volgens de Zwitserse zakenbank een verdere stijging van de waardering van het aandeel. Het advies luidt ‘kopen’.

RBC Capital Markets stelt dat het Zwitserse automatiseringsbedrijf het sterke momentum in het tweede kwartaal heeft vastgehouden. De Canadese zakenbank was vooral onder de indruk van de sterke marge en heeft het koersdoel met CHF1 opwaarts bijgesteld naar CHF36,50 en het advies laten staan op ‘kopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert