Beleggers Belangen Live

Deepwater Asset Management | Apple’s virtual reality strategie

Christian Slagter-Koster

Apple onthulde recent zijn VR-headset en Deepwater Asset Management is enthousiast over Apple’s eerste stap in mixed-reality.

Tijdens Apple’s jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie onthulde het bedrijf naast software updates die gericht zijn op machine learning en personalisatie ook de langverwachte Vision Pro, een AR/VR-headset die $3499 gaat kosten en begin volgend jaar op de markt komt. Daarmee is Apple’s AR/VR-headset fors duurder dan concurrenten als Meta’s Quest 3, die voor $499,99 verkrijgbaar is.

Deepwater Asset Management stelt dat de Vision Pro weliswaar fors duurder is dan andere mixed-reality headsets, maar twee kenmerken heeft die de concurrentie vooralsnog mist. Allereerst heeft de gebruiker de mogelijkheid om zijn ogen zowel op het scherm als de echte wereld om zich heen te houden. Ten tweede kunnen gebaren en ogen worden gebruikt voor de interface van het apparaat.

Langere termijn

De analisten van Deepwater Asset Management vinden dat beleggers zich niet teveel moeten focussen op de aankondiging van het apparaat en meer naar het potentieel op langere termijn. Dit is de eerste stap van Apple in mixed-reality en een toevoeging aan zijn eigen ecosysteem van apparaten en software. De Vision Pro kan al samenwerken met Apple’s MacBooks.

De analisten gaan ervan uit dat Apple de komende jaren een complete productreeks op de markt brengt van VR/AR-producten, waarbij de prijs uiteindelijk daalt tot onder de $1000 en daarmee interessant wordt voor de massa. Deepwater Asset Management verwacht dat de Vision Pro uiteindelijk 10% zal bijdragen aan de totale omzet van Apple.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert