Beleggers Belangen Live

Credit Suisse | Er zit leven in de brouwerij

Stephen Hendriks

De aandelen van de grote bierbrouwers – AB InBev, Carlsberg en Heineken – stonden de afgelopen maanden wat onder druk. Volgens Credit Suisse is dat het gevolg van een verkeerd beeld van de sector.

Beleggers gaan er volgens Credit Suisse namelijk ten onrechte vanuit dat de bierbrouwers hun prijzen niet kunnen verhogen maar hun kosten wel zien stijgen. Daarmee zou de winstmarge van de brouwers (verder) onder druk komen. Credit Suisse is daar niet bang voor, maar begrijpt wel waar deze wat pessimistische inschatting vandaan komt.

De drie brouwers gaven volgens de bank bij de publicatie van de jaarcijfers namelijk weinig bemoedigende signalen over de ontwikkeling van de kosten, prijs en marge. Vóór de uitbraak van het coronavirus maakten beleggers zich al zorgen over toenemende concurrentie tussen de brouwers, vooral in opkomende landen. De slag om een groter marktaandeel leidde tot prijs- en margedruk.

Marktaandeel

De winstmarge van marktleiders in landen als Brazilië, Nigeria, Rusland en Zuid-Afrika staat al jaren onder druk, waarbij negatieve valuta-effecten ook nog een rol hebben gespeeld. De uitbraak van het coronavirus heeft echter voor grote veranderingen in de biersector gezorgd, waardoor de vooruitzichten voor de verkoopprijzen zijn verbeterd. Prijsverhogingen zijn belangrijk voor de bierbrouwers. Een prijsstijging van 1% leidt tot een 3% hogere winst voor rente en belastingen bij AB InBev en van zelfs 5% voor Carlsberg en Heineken, berekende Credit Suisse, op voorwaarde dat de marketinguitgaven net zo snel stijgen als de omzet en de andere kosten gelijk blijven.

Na corona is de groei van de bierconsumptie in opkomende landen volgens de bank sterk hersteld, met als bijkomend voordeel dat het gevecht om marktaandeel te winnen wat meer naar de achtergrond is verdwenen. Hogere prijzen en minder promotionele uitgaven zijn goed voor de marges van de brouwers.

Aandelen Carlsberg en Heineken koopwaardig

Volgens Credit Suisse zullen Heineken en Carlsberg het meest van deze trends profiteren. De bank sluit niet uit dat Heineken de doelstelling van een operationele marge van 17% in 2023 zal overtreffen. Dat optimisme wordt weerspiegeld in de winstverwachting voor Heineken. Credit Suisse rekent voor 2022 op een 13% hogere winst per aandeel dan de consensustaxatie van €4,04. Het koopadvies voor het aandeel Heineken – met een koersdoel van €103 – blijft dan ook staan.

Ook voor Carlsberg heeft Credit Suisse een koopadvies (koersdoel DKK1100). AB InBev krijgt daarentegen slechts een houdadvies en een koersdoel van €57, mede omdat Credit Suisse vindt dat de schuldafbouw wat traag verloopt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Stephen Hendriks

Stephen Hendriks

Expert

Stephen Hendriks (1970) werkt sinds 1998 voor Beleggers Belangen. Na een studie Economie met specialisaties Macro-Economie en Financiering wilde hij de beleggerswereld in. Zijn keuze viel op Beleggers Belangen, een platform waar hij in volledige onafhankelijkheid zijn analyses zou kunnen schrijven. Stephen begon als redacteur, en is sinds 2001 adjunct-hoofdredacteur. Hij richt zich bij Beleggers Belangen vooral op assetallocatie en beleggingsstrategie. Zijn kennis op deze terreinen zet hij niet alleen in bij het beheer van verschillende portefeuilles, maar ook bij de door hem opgezette rubriek Beurs & Economie. Stephen is beheerder van de Hoogdividendportefeuille, de Pensioenportefeuille en beheert samen met Karel Mercx de Defensieve portefeuille. Ook maakt hij deel uit van het team dat de ETF-portefeuille beheert. Daarnaast schrijft hij sinds eind jaren ’90 over de sectoren Farmacie en Nutsbedrijven en is hij specialist op het terrein van bedrijfsobligaties. Zijn boekenkast is gevuld met alles wat maar met beleggen te maken heeft, van de klassiekers tot financieel-historische en kwantitatieve werken.

Meer artikelen van deze expert