Beleggers Belangen Live

Chinese groei mogelijk ver onder 6% door coronavirus

Christian Slagter-Koster

Nog altijd loopt het aantal doden en besmettingen door het coronavirus op en daarom worden de maatregelen om de verspreiding in te dammen opgevoerd. ING wijst erop dat dit van invloed is op de wereldhandel.

De meeste vrachtvluchten gaan voorlopig door, maar meer dan de helft van alle luchtvracht wordt met passagiersvliegtuigen vervoerd en is daardoor afhankelijk van het vertrek van deze vluchten. Met een waarde van $6 bln is luchtvracht goed voor een derde van de wereldhandel.

Daarnaast beïnvloedt het coronavirus de productie in China, waar fabrieken voorlopig zijn gesloten en het Chinees nieuwjaar is verlengd tot 10 februari. Als de fabrieken en logistiek zich niet volledig kunnen herstellen, zal volgens ING de wereldhandel daaronder lijden.

Capital Group verwacht dat ook bij een snelle indamming van het coronavirus de Chinese consumptie en productie een klap krijgen. De analisten denken dat de groei van het Chinese bbp in het eerste kwartaal onder de 6% ligt en misschien zelfs in de buurt van de 5% komt.

6% groei is heilig voor China

Alle analisten zijn het erover eens dat Peking er alles aan zal doen om het bbp dit jaar met 6% te laten groeien. Mochten de Chinese economie en de markten in de komende periode verder verslechteren, dan wordt verwacht dat de Chinese overheid extra maatregelen neemt om de economische groei aan te jagen door bijvoorbeeld de belastingen en rente te verlagen.

DWS gaat ervan uit dat het virus over twee tot drie weken zijn hoogtepunt bereikt en blijft bij de verwachting dat de Chinese economische groei in 2020 rond 5,8% uitkomt. Als de uitbraak van het coronavirus binnen de perken blijft, rekenen onder meer UBS en Capital Group op een V-vormig herstel van de wereldwijde economische groei.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert