Beleggers Belangen Live

Consumentenuitgaven | Welke aandelen scoren tijdens het EK?

Christian Slagter-Koster

Het EK voetbal heeft een grote impact op de consumentenuitgaven.

Tijdens eerdere voetbaltoernooien kwam naar voren dat cafés op speeldagen van Oranje extra omzet draaien, maar op de andere dagen juist minder. Per saldo noteerden zij daardoor nauwelijks plussen tijdens deze periode, terwijl restaurants wel duidelijk minder omzet draaien.

ING Research ziet afgaande op het aantal pintransacties hetzelfde beeld tijdens het huidige Europees kampioenschap voetbal. Vooral vooraf en na het laatste fluitsignaal zijn de pinomzetten volgens ING Research significant hoger. Maar per saldo wijkt de totale pinomzet niet of nauwelijks af van een normale dag.

EK-wedstrijden Oranje

Restaurants lijden ook deze keer weer onder het EK. Tijdens de eerste wedstrijden van Oranje lag de waarde van pinbetalingen bij restaurants en fastfoodketens ruim 35% lager dan normaal. Na de wedstrijden veert de omzet alsnog flink op, toch is dat onvoldoende om het eerdere verlies te compenseren. Per saldo lag de pinomzet 5% tot 10% lager dan normaal. Tegenover de lagere omzet bij restaurants ziet ING Research extra uitgaven in de supermarkt. Verder neemt op wedstrijddagen van Oranje het aantal bestellingen bij afhaal- en bezorgmaaltijdaanbieders toe.

Horecaondernemers proberen de omzet tijdens de wedstrijden te maximaliseren, door onder andere grote schermen te huren die ze per wedstrijd betalen. Ook festivals spelen erop in door de mogelijkheid te bieden wedstrijden te volgen. Het heeft ertoe geleid dat bedrijven die de schermen verhuren steeds vaker ‘nee’ moesten verkopen. Consumenten die liever thuis het EK volgen, worden eveneens op hun wenken bediend. Verschillende elektronicaketens hebben speciale EK-deals op tv’s en beamers en hebben de verkopen daarvan sterk zien toenemen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert