Beleggers Belangen Live

Comgest richt zich op voorspelbare groei

Christian Slagter-Koster

Waarderingen kunnen misleidend zijn, stelt Comgest.

De koers-winstverhouding is een van de meest gebruikte maatstaven in de beleggingswereld. Een aandeel met een k/w van 12 oogt relatief goedkoper dan een met een k/w van 25. Maar volgens Comgest is die redenering te kort door de bocht.


De ratio baseert zich op winstverwachtingen voor het komende jaar, maar als de winst daarna stagneert of afneemt, is het aandeel alsnog een slechte investering. Ook gaat de ratio ervan uit dat bedrijven hun volledige winst uitkeren, wat volgens Comgest in de praktijk slechts zelden het geval is.

Geen zekerheden

Ook een geavanceerd model zoals discounted cashflow (dcf) biedt volgens Comgest geen zekerheid. Er worden aannames gedaan over toekomstige kasstromen, maar niemand weet precies wat een bedrijf over vijf jaar verdient. Ook de disconteringsvoet die wordt gebruikt om toekomstige winsten te berekenen is volgens de vermogensbeheerder een onzekere factor.

Comgest adviseert beleggers om zich in tijden van volatiele markten en renteschommelingen niet te laten verleiden door lage waarderingen, omdat die juist kunnen wijzen op grotere risico’s of zwakkere vooruitzichten. De vermogensbeheerder adviseert bedrijven te beoordelen op hun voorspelbare, robuuste winstgroei. Voorbeelden hiervan zijn EssilorLuxottica en Microsoft, die over meerdere jaren een winstgroei van gemiddeld meer dan 10% hebben gerealiseerd.

Daarbij is het essentieel voor beleggers om te begrijpen waar de groei op is gebaseerd. Is de groei te danken aan prijszettingsvermogen, terugkerende inkomsten, innovatievermogen, sterk management of efficiënt kapitaalgebruik? Deze strategie kan leiden naar aandelen met een hogere waardering, maar dat betaalt zich volgens Comgest altijd uit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert