Beleggers Belangen Live

Citigroup | Contrair in tech, of toch weer in olie?

Christian Slagter-Koster

Citigroup waarschuwt beleggers dat tegendraadse beleggingen minder gaan renderen. Door de recente rally zijn waarderingen van techaandelen al flink opgelopen. 

Rond de jaarwisseling maken beleggers altijd de balans op. Een van de strategieën is dat de winnaars van het afgelopen jaar worden verkocht en de verliezers worden gekocht. Beleggers die deze strategie hanteerden, boerden de afgelopen maanden goed. Terughoudende signalen van centrale banken en de toegenomen hoop op een zachte landing van de economie leidden ertoe dat obligatierendementen daalden, waar risicovolle activa als technologieaandelen van profiteerden.

Waar Meta bijvoorbeeld over 2022 nog een koersverlies leed van 64% staat het aandeel dit jaar op een winst van 43%, terwijl Chevron na een koerswinst in 2022 van 53% tot nu in 2023 op een verlies staat van 6,4%.

Weinig veranderd

Citigroup wijst erop dat het niet ongebruikelijk is dat dit soort tegendraadse strategieën in het begin goed presteren, omdat beleggers een ommekeer in de thema’s van het voorgaande jaar inprijzen, maar na verloop van tijd afzwakken wanneer beleggers beseffen dat er weinig is veranderd. Citigroup is op haar hoede en houdt er rekening mee dat de Amerikaanse economie in de tweede helft van 2023 in een recessie terecht kan komen.

Door de recente rally zijn de waarderingen van technologieaandelen flink opgelopen en is de sector daardoor kwetsbaar voor teleurstellingen, zeker omdat de prognoses voor de winst per aandeel nog steeds hoog zijn.

Olie-aandelen

De Amerikaanse zakenbank verwacht dat ook dit jaar tegendraadse beleggingen uitdoven en geeft daarom de voorkeur aan olie-aandelen boven technologie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert