Beleggers Belangen Live

BMO | AI impuls voor koers Adobe

Christian Slagter-Koster

BMO Capital Markets denkt dat AI de resultaten van Adobe verder kan opstuwen. De analist komt dan ook met een adviesverhoging.

Adobe zag over het tweede kwartaal van het boekjaar 2023, dat eindigde op 2 juni, de omzet op jaarbasis stijgen van $4,4 mrd naar $4,8 mrd. De aangepaste winst per aandeel nam toe van $2,49 naar $2,82.

Het Amerikaanse softwarebedrijf stelde na de presentatie van zijn kwartaalcijfers dat artificial intelligence-gerelateerde technologieën een positieve impact gaan hebben op de resultaten. Adobe heeft zijn verwachting voor de jaaromzet verhoogd naar $19,25-19,35 mrd en de winst per aandeel komt uit op $15,65-15,75, een toename van $0,15 ten opzichtvan de eerdere raming.

Adobe werkt onder meer aan Firefly, een platform waarmee tekst middels AI omgezet kan worden in audio, illustraties, video’s en 3D-afbeeldingen. Hoewel Firefly nog in een beperkte testfase zit voor gebruikers van Adobe Creative Cloud en Adobe Express, hebben al miljoenen klanten interesse getoond in het product en BMO Capital Markets stelt dat ook daarbuiten de interesse groot is.

BMO erg positief

De analist denkt verder dat Adobe eenvoudig de prijzen van bestaande software kan verhogen, doordat AI bij bij veel bedrijven op de radar is gekomen. Ook kan generatieve AI Adobe helpen om klanten langer aan zich te binden. Wel bestaat volgens BMO Capital Markets het risico dat de efficiëntiewinst van AI leidt tot een afname van het aantal verkochte producten per bedrijf, omdat er minder gebruikers nodig zijn. Toch rekent de analist op ongeveer $1,8 mrd aan terugkerende inkomsten voor Adobe naarmate het bedrijf vooruitgang boekt met Creative Cloud en Adobe Express.

BMO Capital Markets heeft zijn advies voor het aandeel Adobe verhoogd van ‘houden’ naar ‘kopen’ en het koersdoel met $70 opwaarts bijgesteld naar $570.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert