Beleggers Belangen Live

Bernstein | Ryanair favoriete Europese vliegmaatschappij

Christian Slagter-Koster

De Europese luchtvaartsector telt hoogvliegers en achterblijvers. Vanwege de gerichtheid op het toerisme, staat Ryanair er het best voor.

Bernstein Research stelt vast dat het luchtverkeer zich heeft hersteld na de coronapandemie, maar ziet wel dat vooral op korteafstandsroutes het gedrag van zakenreizigers structureel is veranderd. Op langeafstandsroutes is er volgens Bernstein Research sprake van een betere concurrentiestructuur op het westelijk halfrond, terwijl deze juist in het oosten verslechtert.

Als gevolg daarvan blijft Bernstein Research kritisch over Lufthansa, aangezien de Duitse luchtvaartmaatschappij in het zakelijke vliegverkeer en ook in de langeafstandvluchten naar het oostelijk halfrond een belangrijke speler is. Verder wijst Bernstein Research op stakingsrisico’s en hanteert daarom voor Lufthansa een verkoopadvies met een koersdoel van €8.

Voor het aandeel Air France-KLM is de analist optimistischer, omdat de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij zich op toeristische routes richt. Daarom heeft Bernstein Research het advies opgewaardeerd van ‘verkopen’ naar ‘houden’. Wel baren de capaciteitsbeperkingen op Schiphol de analist zorgen. Het koersdoel voor Air France-KLM is verhoogd van €1,25 naar €1,60.

Bernstein Research heeft zijn koersdoel voor het aandeel Easyjet juist verlaagd van 550 pence naar 500 pence, in de verwachting dat mede door het tanende consumentenvertrouwen de groei van de Britse luchtvaartmaatschappij zal vertragen. Daarnaast maakt de duidelijk hoogwaardigere positionering van Easyjet het bedrijf kwetsbaar voor goedkopere concurrenten. Het advies is gehandhaafd op ‘houden’.

Ook Ryanair richt zich op toeristische routes. De Ierse luchtvaartmaatschappij heeft volgens Bernstein Research de beste kansen binnen de sector. Het advies luidt ‘kopen’ met daarbij een koersdoel van €20.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert