Beleggers Belangen Live
Advies | Analisten

Apple krijgt verkoopadvies van Jefferies

Christian Slagter-Koster

Twee factoren drukken de toekomstige groei van Apple, meent investeringsbank Jefferies.

Begin september kondigde Apple de iPhone 17 aan en die smartphone ligt sinds 19 september in de winkel. De iPhone 17 heeft volgens experts een aantal belangrijke verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. Daarbij is de prijs voor het basismodel in veel landen gelijk gebleven of zelfs lager dan van de iPhone 16 en biedt Apple hoge inruilwaarden voor oudere toestellen aan.

Het zorgt ervoor dat de verkopen van de iPhone 17 in de eerste weken na de lancering 15-20% hoger zijn dan bij de iPhone 16. Jefferies heeft daarom zijn prognose voor stijging van iPhone-verkopen over boekjaar 2025 verhoogd van 5% naar 7%. Verwacht wordt dat er in 2025 ongeveer 85 miljoen iPhones over de toonbank gaan.

Pessismisme overheerst

De Amerikaanse zakenbank is pessimistischer voor de jaren daarna. Allereerst verwacht Jefferies dat de iPhone 18 $100 meer gaat kosten dan zijn voorganger. Zonder innovatieve technologieën in de nieuwe modellen, zoals het uitgestelde Apple Intelligence, zouden consumenten minder geneigd zijn om de overstap te maken.

Verder vindt Jefferies de komst van de iPhone Fold in 2026 een gok van Apple. Opbouwbare telefoons blijven in hun ogen een nichemarkt en de analisten schatten in dat de verkoop van dit toestel uit komt op 12,5 miljoen stuks. Jefferies wijst daarbij op de recent geïntroduceerde iPhone Air, wat de dunste iPhone ooit is. De verkopen van dit toestel zouden achterblijven bij die van andere iPhone 17-modellen.

Voor boekjaar 2026 schat Jefferies in dat de iPhone-verkopen met slechts 1% stijgen en voor het jaar daarna zelfs met 1% krimpen. De analisten vinden dat de huidige aandelenkoers van Apple (Investeerderspagina) een overdreven hoge vraag naar iPhones weerspiegelt. Zij hebben hun advies voor het aandeel verlaagd van ‘houden’ naar ‘verkopen’ en het koersdoel licht bijgesteld van $205,82 naar $205,16.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert