Beleggers Belangen Live
Advies | Analisten

Analisten verdeeld over Unilever

Unilever wordt Brits | Afsplitsing wordt makkelijker
Christian Slagter-Koster

Groeiverbetering levensmiddelenconcern laat voorlopig nog op zich wachten.

Over het derde kwartaal steeg de onderliggende omzet van Unilever met 3,9% en bedroeg de volumegroei 1,5%. Het levensmiddelenconcern heeft zijn vooruitzichten voor heel 2025 gehandhaafd en rekent op een versnelling van de groei, waardoor de onderliggende omzetgroei uitkomt tussen 3-5%. De operationele marge in de tweede helft wordt geraamd op ten minste 18,5%.

Voor Bernstein Research viel de belangrijke volumegroei enigszins tegen. De analisten blijven er echter in geloven dat het levensmiddelenconcern op middellangetermijn een groei van 2% kan behalen. Zij hanteren voor het aandeel een koopadvies met een koersdoel van 5900 pence.

Robuuste volumegroei

Barclays vindt de robuuste volumegroei in Noord-Amerika van 5,5% een knap resultaat. Alleen in India en Zuid-Amerika is er sprake van echte problemen. De prestaties in de VS onderstrepen volgens de Britse zakenbank de kracht van Unilever’s innovatiepijplijn en de strategie gericht op premiummerken. De marges waren in lijn met de verwachtingen van de analisten en zij zijn ook te spreken over de vorderingen van het kostenbesparingsprogramma. Het advies van Barclays luidt ‘kopen’, waarbij het koersdoel is opgetrokken van 5300 naar 5500 pence. 

De gecorrigeerde groei in het derde kwartaal was iets beter dan waar Deutsche Bank vooraf op rekende. Wel stelt de bank dat het tempo van de verbeteringen waarschijnlijk iets zwakker zal zijn dan momenteel door de markt wordt aangenomen. Deutsche Bank heeft het advies gehandhaafd op ‘kopen’ en hanteert een koersdoel van 5050 pence. 

Voor Berenberg bevatte de presentatie geen grote verrassingen. De zakenbank ziet nog steeds katalysatoren voor de koers van Unilever (Investeerderpagina), ook al komen die iets later dan verwacht. Berenberg heeft zijn koersdoel verlaagd van 5570 pence naar 5530 pence en het advies laten staan op ‘kopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert