Beleggers Belangen Live

Amerikaanse koopjesketen in de uitverkoop

Christian Slagter-Koster

Target blijft volgens Jefferies koopwaardig.

Target is na Walmart de grootste winkelketen in de VS en een goede graadmeter voor de stand van de Amerikaanse economie en de gevolgen van de importheffingen. Het bedrijf realiseert de helft van zijn totale omzet in de VS en heeft de afgelopen jaren stappen ondernomen om de afhankelijkheid van China te verminderen.

Over het afgelopen kwartaal, dat op 3 mei eindigde, daalde de omzet van Target op jaarbasis met 2,8% tot $23,9 mrd en nam de winst per aandeel af van $2,03 naar $1,03. Volgens topman Brian Cornell zijn importheffingen een groot probleem en ziet het bedrijf prijsverhogingen als het allerlaatste redmiddel. Voor het volledige boekjaar heeft Target zijn doelstelling voor de winst per aandeel teruggebracht van $8,80-9,80 naar $7-9.

Jaarcijfers

Jefferies stelt dat de cijfers van Target niet geweldig waren en dat het bedrijf aanzienlijk marktaandeel heeft verloren aan Walmart. Een lichtpuntje is volgens de analist de online omzet, die het afgelopen kwartaal met 4,7% toenam. Dit is volgens Jefferies onder andere te danken aan Target’s dienst Drive Up, waarbij artikelen naar de auto van de klant worden gebracht. Verder wijst Jefferies op de onderhandelingen die Target heeft gevoerd met leveranciers om de impact van de heffingen te verzachten. Ondanks de onzekere marktomstandigheden blijft Target volgens Jefferies goed gepositioneerd om marktaandeel te winnen en de marges te herstellen, zodra de discretionaire uitgaven verbeteren.

Verder ziet Jefferies dat de advertentieactiviteiten van Target groeien en dat het bedrijf over een robuust loyaliteitsprogramma beschikt. Hierdoor en door de aantrekkelijke waardering ten opzichte van sectorgenoten houdt Jefferies vast aan zijn koopadvies voor Target, wel is het koersdoel met $10 verlaagd naar $120.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert