Beleggers Belangen Live

Amazon | Hogere investeringen leiden tot beter rendement

Christian Slagter-Koster

Bernstein Research stelt dat Amazon een aantrekkelijke beleggingskans blijft.

Amazon rapporteerde over het derde kwartaal een omzetgroei van 11% op jaarbasis tot $158,9 mrd. Voor het vierde kwartaal rekent de Amerikaanse e-commercegigant op een omzet van $181,5-188,5 mrd. De internationale activiteiten, die lange tijd verlieslatend waren voor Amazon, boekten dankzij hogere marges het afgelopen kwartaal een winst van $1,3 mrd. Het leidde ertoe dat het totale bedrijfsresultaat toenam van $11,2 mrd naar $17,4 mrd.

Amazon maakte verder bekend de investeringen voor de cloudafdeling AWS (Amazon Web Services) op te voeren. Dit jaar worden deze uitgaven verhoogd naar $75 mrd en volgend jaar loopt dit nog verder op. Bernstein Research wijst erop dat Amazon marktleider is op het gebied van cloudinfrastructuur en moet blijven investeren om die positie te behouden, vooral nu de vraag naar AI toeneemt. AWS laat een veelbelovend momentum richting het vierde kwartaal zien en kan profiteren van de huidige AI-cyclus.

De analisten wijzen er ook op dat soortgelijke investeringen zoals nu bij AWS in het verleden doorgaans een goed rendement opleverden. Als voorbeeld noemen zij Prime Video, dat is uitgegroeid tot een belangrijke uitdager van Netflix. Bernstein Research vindt dat de recente investeringen in Prime Video strategisch goed getimed zijn voor de naderende feestdagen.

Goede outlook

Ook vinden de analisten dat het bedrijf met de recente cijfers een zeer solide basis heeft gelegd voor de vrije kasstroom in 2025. Het bedrijf is gepositioneerd om op lange termijn een duurzame groei van de operationele marges te leveren, die groter is dan Meta en Alphabet. Bernstein Research hanteert een koopadvies voor het aandeel Amazon met een koersdoel van $235.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert